Khamis, 2 Februari 2012

56- Ini kerja siapa?

"Fuh memang penat buat kerja ni" keluh aku seorang diri.

"Kau tak penat ke buat kerja ni, bayaran dah lah tak seberapa" tegur seseorang kepada aku.

Setelah tiga tahun pulang daripada Jordan (Sept 2008 - now), banyak sungguh perkara yang aku pelajari tentang kerja dakwah. Sungguh hebat pengalaman tersebut jika nak dibandingkan dengan wang ringgit.

Aku sebenarnya belajar erti dakwah semenjak dari kecil lagi. Dulu aku selalu mengikut abah pergi menyampaikan kuliah atau ceramah. Ada kuliah subuh, kuliah maghrib, ceramah hari kebesaran, program motivasi dan sebagainya. Abah juga pernah menganjurkan program motivasi di surau depan rumah kami. Pernah juga dulu aku menyertai persembahan membacakan selawat bersama-sama dengan rakan sebaya. Aku juga pernah memasuki pertandingan nasyid dan macam-macam lagi. Sungguh seronok masa itu.

Ketika tingkatan empat, aku mula belajar merancang kerja-kerja dakwah pula. Jika sekolah rendah dahulu, aku hanya terlibat sebagai watak sampingan, kini apabila dilantik menjadi Pengerusi Badan Dakwah Akhlak Dan Rohani, aku menjadi watak utama. Aku dan rakan-rakan merancang pelbagai aktiviti dakwah. Setiap malam ketika waktu senggang antara maghrib dan isyak kami telah menyediakan jadual yang perlu diikuti oleh semua pelajar. Antaranya adalah tazkirah guru, zikir munajat, tanyangan video, hafazan, usrah, Kultim (kuliah tiga minit), simulasi bacaan khutbah dan sebagainya.

Apabila tiba musim hujung tahun, iaitu semua pelajar sudah selesai menjalani peperiksaan akhir tahun, ketika itu hari persekolahan berbaki sekitar 2 minggu. Kami telah mengadakan bermacam aktiviti dakwah. Kami telah menganjurkan pertandingan hafazan, pertandingan azan, nasyid, pertandingan menyampaikan khutbah, termasuk juga perlawanan sukan seperti futsal, tarik tali dan sebagainya.

Selepas belajar di sekolah menengah, aku menyambung pengajian dalam bidang Syariah di Universiti Mu'tah Jordan. Di Jordan, kelompok mahasiswi akan memanggil mahasiswa dengan gelaran USTAZ, dan begitulah sebaliknya. Walaupun ramai yang tidak menggemari gelaran tersebut, sebenarnya aku mula menyedari aku bakal menjadi USTAZ.

Jika dahulu di sekolah menengah, aku hanya mengikut rutin aktiviti tahun-tahun lepas. Apa yang AJK BADAR tahun lepas buat, maka itulah yang aku buat. Setiap aktiviti semua pelajar MESTI ikut sama ada suka atau tidak. Sungguh senang kerja dakwah ketika itu. Namun bila di universiti, aku mula belajar apakah ertinya kreatif dalam berdakwah.

Ketika di unversiti tak semua pelajar akan mengikut aktiviti persatuan. Aku telah dilantik menjadi Yang Dipertua Badan Kebajikan Mahasiswa N.Sembilan (BKMNS) dan Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Mu'tah (PERMATA). Ketika itu keupayaan berfikir AJK persatuan memang terasa dicabar.

Alhamdulillah, aku dikurniakan barisan AJK Persatuan yang mantap, kreatif, ikhlas dan bersungguh-sungguh. Mereka semuanya hebat-hebat belaka. Mereka berjaya menganjurkan program yang mampu menarik lebih dari 80% kehadiran ahli persatuan.

Antaranya, Biro Kebudayaan & Sukan (BKDS) yang diketuai oleh Kapten Abdul Kadir berjaya menganjurkan Sukan Explorace. Biro Akademik (BA) yang diketuai oleh Ustaz Shahrul Ifwat berjaya menganjur Konvenseyen Mahasiswa Islam (KOMIS). Biro Penerbitan ang diketuai oleh Ustaz Baihaqi (BP) berjaya mengeluarkan majalah atau buletin bulanan dengan nama majalahnya Assof. Biro Ekonomi yang diketuai oleh Ustaz Faiz(BE)pula berjaya mencapai target jualan dan memperoleh keuntungan yang banyak. Semuanya melakukannya dengan bersungguh-sungguh. Walaupun ada biro lain yang aku tidak nyatakan, namun aku tak menafikan sumbangan mereka membangunkan persatuan ketika itu.

Setelah pulang ke tanah air Malaysia negaraku yang tercinta pada September 2008, aku menyedari aku tidak ada semua itu lagi. Abah sudah mula beransur-ansur tidak menyampaikan kuliah atau ceramah akibat keuzuran. Maka aku tak dapat ikut abah lagi. Aku sudah tiada BADAR. Aku sudah tiada PERMATA dan BKMNS.

Timbul persoalan dalam diri ini, setelah ketiadan semua itu, apa yang harus aku lakukan? Apakah aku harus meninggalkan kerja-kerja dakwah yang selama ini aku jalankan? Atas prinsip apakah aku terlibat dalam kerja dakwah selama ini?

Dahulu sekolah rendah, sekadar ikut-ikutan.
Dahulu sekolah menengah, sekadar menjalankan rutin & jadual.
Dahulu di universiti, sekadar seronok dan kreatif.

Kini, semuanya tiada. Maka adakah harus berhenti kerja dakwahku...

Timbul pula persoalan selama ini kerja apakah yang aku lakukan?
Sekadar menasyidkan alunan selawat, menyertai pertandingan, menganjurkan program?

Perintah siapakah yang aku junjung selama ini? Adakah perintah abah yang menyuruhku mengekorinya ketika kuliah. Adakah perintah cikgu yang menyuruhku menganjurkan program. Adakah perintah ahli persatuan yang mahukan program yang kreatif dan lain daripada yang lain?

Dalam mencari jawapan ini, seorang rakan menunjukkan kepadaku satu ayat Allah. Sudahku hafal ayat ini semenjak tingkatan 2 lagi. Dia mengajarkan aku erti ayat ini.

Sungguhku sedar saat ini. Dalam surah Al-Jumuah ayat 2 firman Allah,



"Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata."

Oh, rupa-rupanya kerja yang aku lakukan selama ini adalah perintah Allah.
Rupa-rupanya kerja yang aku lakukan selama ini adalah kerja manusia agung Nabi Muhammad S.A.W. Ini adalah kerja Nabi-Nabi sebelum Nabi Muhammad lagi. Inilah kerja manusia sebenarnya.

Maka mengapakah harus ada rasa penat dan mengeluh? Sesungguhnya Nabi Muhammad lagi penat dan susah dalam mengerjakan dakwah kepada Allah.

Maka yakinlah aku selama ini kerja yang aku lakukan adalah perintah Tuhan dan sunnah Nabi S.A.W.

Biar apa pun posisiku sekarang. Aku kini di dalam dunia latihan dan motivasi. Ada rakan-rakanku dalam sektor pendidikan samada sebagai guru JQAF, KPLI, mahupun pensyarah. Ada juga dalam bidang pelancongan. Ada juga dalam bidang ketenteraan. Ada juga dalam bidang keusahawanan. Ada juga dalam sektor pentadbiran awam. Mereka semuanya, aku yakin sedang melakukan kerja Nabi S.A.W.

Mereka sedang berusaha bersungguh-sungguh memandaikan ummat. Aku doakan semuanya terus kekal dan istiqamah dalam jalan dakwah.

Pesan untuk diriku dan kalian jua, lakukanlah sehabis baik kerana syurga hanya untuk mereka yang melakukan yang terbaik.

Selamat menyambut kelahiran agung Nabi Muhammad S.A.W.

Tiada ulasan: