Rabu, 7 Mac 2012

58- 5 Teknik Menjadikan Usrah Anda Menarik

"Balik-balik usrah, bosanlah, daripada sekolah menengah sampai universiti usrah aja" bentak seorang pelajar universiti di Jordan.

Pengalaman saya berhadapan dengan mereka semasa di universiti dahulu membuatkan saya sentiasa terus berfikir bagaimanakan caranya untuk menjadikan usrah sentiasa menarik minat kaum remaja.

Orang-orang diluar sana sebenarnya sentiasa mendahagakan kebaikan dan usrah adalah salah satu daripada kebaikan. Tetapi kenapa usrah amat sukar diikuti.

Oleh itu saya cuba berkongsi beberapa idea bagaimana kita mampu menjadikan kumpulan usrah sentiasa menarik dan membuatkan ahli usrah sentiasa terus melekat.

1- Memberi nama kepada kumpulan usrah

Teknik ini sungguh memberi kesan jika anda meletakkan nama kumpulan anda bersempena dengan nama tokoh-tokoh agung. Contohnya Usrah Sultan Muhammad AlFateh, Usrah Salahuddin Al-Ayubi, Usrah Imam Hasan Albanna, Usrah Abu Bakar As-siddiq, Usrah Siti Khadijah, Usrah Zainab Al-Ghazali. Maka dengan cara ini, ianya akan mendorong naqib untuk terus bersemangat kerana nama usrahnya adalah nama para pejuang. Ahlinya juga sentiasa terdorong kerana tokoh itu telah menjadi idolanya. Setiap kali selepas sesi perjumpaan usrah, naqib boleh membuat kesimpulan seperti ini :

"Apa yang kita pelajari hari ini, sudah tentu ada kaitan dengan tokoh kumpulan usrah kita. Dialah idola kita dan inilah jalannya. Kita pasti akan sentiasa mengikut jejak langkahnya"

Selain daripada nama tokoh-tokoh agong, boleh juga diletakkan nama kumpulan usrah berdasarkan nama-nama yang baik. Seperti Al-Ghuraba', Jundullah, Hizbullah, Al-Ikhwan, Al-Ansar, Al-Muhajirin, dan sebagainya. Lebih baik jika nama-nama ini mampu dikaitkan dengan ayat Al-quran, hadis nabi, sirah nabawiyah, kumpulan-kumpulan pejuang Islam.

Contohnya seperti Usrah Al-Ansar. Naqib mestilah sentiasa dengan berjayanya mampu mengaitkan setiap isi perbincangan usrah dengan Al-Ansar tersebut iaitu kumpulan yang menyambut kehadiran Nabi Muhammad S.A.W di kota Madinah Munawwarah.

2- Mencipta Logo Kumpulan

Selepas anda memberi nama kumpulan anda boleh mencipta logo kumpulan. Aktiviti ini menjadi lebih menarik sekiranya dipertandingkan antara kumpulan.

Sekiranya anda hanya mengendalikan satu kumpulan usrah sahaja, maka buatlah pertandingan mencipta logo kumpulan usrah di kalangan ahli sahaja. Jika ada 5 ahli kumpulan, maka biarkan mereka bertanding sesama sendiri. Kemudian, berikanlah hadiah kepada pemenangnya!

3- Memilih nilai-nilai teras pasukan

Usrah adalah satu pasukan. Ertinya perlu ada kelainan dengan kumpulan usrah yang lain. Kelainan itu penting untuk menjadikan ahli usrah sentiasa merasa istimewa.

Oleh itu antara cara untuk mencipta kelainan adalah dengan menetapkan nilai-nilai teras pasukan. Kekuatan gerakan Islam Ikhwan Muslimin adalah terletak pada 10 Rukun Bai'ahnya. Itulah nilai teras mereka. Setiap anggota Ikhwan Muslimin perlu bersifat dengan 10 rukun tersebut. 10 rukun bai'ah ini telah menjadikan anggota Ikhwan Muslimin benar-benar berbeza dengan jemaah Islam yang lain. Inilah yang menjadikan mereka istimewa.

Maka anda bila lagi? Contoh nilai teras yang mudah dan praktikal. BENAR, AMANAH, MENGAMBIL BERAT. Tak perlu banyak, cukup 3 hingga 5 nilai teras.

Lebih hebat lagi jika nilai teras itu mampu dikaitkan dengan nama kumpulan usrah. Ertinya ahli kumpulan anda bukan hanya menjadikan tokoh sebagai idola bahkan bersifat sepertimana nilai teras tersebut. InsyaAllah...

Anda juga boleh memuatkan nilai-nilai teras ini ke dalam logo kumpulan.

4- Mencetak cenderahati kumpulan

Salah satu cara untuk mencipta semangat kekitaan dalam kumpulan usrah adalah dengan mencetak bahan-bahan cenderahati. Biasanya t-shirt. Oleh itu anda boleh letakkan juga logo kumpulan pada t-shirt tersebut.

Boleh juga mencetak gelas, pen, topi, badges dan sebagainya.

5- Membina laman maya

Anda boleh membina laman maya sesama ahli usrah. Mudah sahaja. Anda boleh memilih sama ada facebookgroup atau laman web/blog. Ataupun boleh juga menggunakan mana-mana medium di internet.

Baiklah, itulah dia lima idea yang boleh saya kongsi untuk menjadikan usrah anda lebih menarik. Biasanya aktiviti ini dilakukan pada perjumpaan usrah yang pertama dan kedua. Sekiranya anda sudah lama menjalankan usrah dengan ahli kumpulan anda (ertinya sudah lebih dari 5 kali perjumpaan), ambillah masa untuk bersantai dengan aktiviti yang berfaedah seperti ini. =)

Perhatian

Sepanjang pengalaman saya, dan pengalaman orang-orang sebelum saya, usrah anda PASTI tidak menarik jika hanya menukar istilah usrah. Ada tempat yang saya pergi menukar istilah usrah kepada Study Circle, Teen Circle, Study Group, Smart Group, dan sebagainya.

Apabila saya bertanya kepada ahli-ahli usrah secara rawak, mereka tetap berkata,

"Ahhh...bosanlah. Sama je macam usrah. Tukar nama sahaja. Ingat orang tak tahu ke!"

Pengajarannya, tukar cara pendekatan, penyampaian dan aktivti yang dilakukan.

Bukan hanya tukar istilah usrah kepada satu istilah yang catchy semata-mata.

Sekian sahaja untuk kali ini. Fikir-fikirkan dan terus bertindak!

Tiada ulasan: