Ahad, 18 Mac 2012

61- Teknik Menguruskan Masa Dalam Perjumpaan Usrah


Sepanjang kajian & pemerhatian Che'Mat dalam seni pengendalian Usrah, Che'Mat dapati 80% naqib atau naqibah kurang bijak menguruskan masa dalam perjumpaan usrah.

Akibatnya, jadilah ahli-ahli usrah anda bosan dan mengantuk. Maka hari ini, Che'Mat akan berkongsi bagaimanakah kita boleh memanfaatkan masa perjumpaan Usrah supaya ahli Usrah sentiasa segar dan mengikuti perjalanan usrah dengan baik.

Bahagikan Masa Kepada 3 Bahagian

Perkara utama yang perlu dilakukan oleh naqib & naqibah adalah, menentukan berapa lamakah perjumpaan usrah tersebut.

Contohnya,ada usrah yang dilaksanakan selama 2 jam. Ada juga 1jam 30 min. Ok, tidak kisahlah berapa lama perjumpaan usrah anda, bahagikan jumlah masa tersebut kepada tiga bahagian iaitu, pendahuluan, isi, dan penutup.

Contohnya, perjumpaan usrah adalah 1jam 30min, maka apabila dibahagi kepada 3 bahagian jadilah seperti sedemikian :

Bahagian 1 : Pendahuluan : 30 minit
Bahagian 2 : Isi : 45 minit
Bahagian 3 : Penutup : 15 minit

Che'Mat rasa anda pasti merasa lebih mudah sekarang, kerana dengan adanya pembahagian masa seperti ini, anda tidak perlu risau lagi selepas ini.

"Eh, apa aku nk buat selepas ini" resah hati seorang Naqib kerana buntu. Mula usrah sahaja terus masuk kepada point atau isi penting. Apabila cukup 30 minit, sudah buntu mahu buat apa.

Oleh itu, langkah pertama adalah dengan membahagikan masa usrah anda kepada tiga bahagian seperti di atas.

Sekarang persoalannya adalah, apa pula pengisiannya untuk setiap bahagian tersebut?

Bahagian 1 : Pendahuluan selama 30 minit

Jangan mulakan usrah sebelum anda melakukan tiga perkara dibawah
1.1 Mulakan dengan Salam,ucapan selamat, berdoa dan saling bersalam-salaman
1.2 Membaca Surah Al-Fatihah
1.3 Membaca apa sahaja surah sebagai rutin usrah

Adalah sangat digalakkan supaya Naqib sentiasa memeriksa bacaan Al-Fatihah semua ahli usrahnya. Oleh itu, ambillah sedikit masa yang panjang dengan mempelajari beberapa hukum tajwid dan tafsir tentang surah Al-Fatihah. Tak perlu banyak, mungkin setiap kali usrah hanya satu sahaja hukum tajwid, dan satu sahaja ayat yang ditafsirkan.

Kemudiannya, gunakan waktu permulaan usrah untuk membaca apa sahaja surah dalam Al-Quran. Che'Mat cadangkan supaya meletakkan matlamat seperti ini, Usrah tahun ini kita mesti menghabiskan bacaan sebanyak 3 juzuk. Sebenarnya, dengan cara ini, kita lebih mudah melenturkan hati dan jiwa ahli usrah kerana Al-Quran adalah kalamullah. Kalam tuhan yang Maha Lembut. Saidina Umar pun masuk Islam setelah mendengar bacaan Surah Thoha oleh adiknya sendiri.

Bahagian 2 : Pengisian selama 45 minit.

Che'Mat yakin anda pasti suka bila melihat ahli usrah anda beriya-iya mahu mendengar pengisian anda. Tentu ada rahsianya. Jadi Che'Mat akan kongsikan bagaimanakah caranya untuk menarik perhatian mereka supaya mengikuti setiap slot dalam usrah. Mulakan slot pengisian dengan perkara-perkara berikut:

2.1- Set Induksi
2.2- Pengisian / Mengikut bahan silibus
2.3- Isu semasa
2.4- Soal Jawab

Baiklah kita akan perhalusi satu persatu.

2.1- Set Induksi

Set induksi adalah satu aktiviti yang kita lakukan untuk menjelaskan idea yang ingin disampaikan. Contohnya anda membuat satu permainan teka silang kata berkaitan dengan 13 Rukun Solat.

Selepas ahli usrah menjawabnya, anda terus membuat kesimpulan,

"Baiklah adik-adik, inilah yang akan kita pelajari pada usrah kali ini iaitu, 13 Rukun Solat" kata anda sebagai seorang naqib.

Aktiviti ini akan berjaya bila anda mampu memenuhi EMPAT syarat di bawah.

2.1.1 Pastikan aktiviti ini dilakukan dengan sekejap sahaja. Antara 5 ke 10 minit.
2.1.2 Melibatkan semua ahli kumpulan usrah.
2.1.3 Mempunyai kaitan dengan tajuk perbincangan. Bukan sekadar aktiviti kosong dan saja-saja.
2.1.4 Set induksi ini boleh dilakukan dengan kreatif. Seperti membawa jigsaw puzzle, teka-teki, menonton video pendek, dan apa sahaja yang difikirkan perlu.

Selepas anda melakukan aktiviti ini, Che'Mat yakin, semua ahli usrah anda akan mengubah cara duduknya daripada tunduk dan tidak mahu melihat naqib kepada posture badan yang menghadap naqib. Anak matanya pasti sudah bulat untuk menerima seberapa banyak idea dalam usrah. Tangannya pula sudah bersedia dengan kertas dan buku nota. Itu tandanya, mereka sudah terpukau!

2.2 Pengisian / Bahan Silibus

Anda boleh masuk kepada silibus dengan tenang kerana ahli usrah sudah pun bersedia

2.3 Isu Semasa
Naqib haruslah bijak dalam mencari isu semasa. Syaratnya adalah isu semasa juga mestilah berkaitan dengan tajuk yang dibincang. Contohnya, jika tadi sudah berbincang berkaitan rukun solat, maka naqib mesti mengemukakan beberapa isu semasa berkaitan solat seperti kes-kes buang anak, zina, mencuri, rogol, minum arak dan sebagainya. Kaitkan dengan peranan solat mampu mencegah perbuatan-perbuatan mungkar tersebut. Jika silibus hari tersebut berkaitan puasa, isu semasanya boleh dikaitkan dengan pembaziran dalam bulan ramadhan.

2.4 Soal Jawab

Benarkan ahli usrah bertanya apa sahaja soalan walaupun keluar daripada topik perbincangan. Jika naqib tidak tahu jawapannya jawablah dengan jujur.

" Oh, terima kasih di atas soalan yang baik itu. Abang minta maaf kerana tidak pasti jawapannya dengan tepat. Abang rasa abang akan jawab soalan ini pada perjumpaan akan datang ye. Sambil-sambil tu, kamu juga bebas bertanya kepada mana-mana ustaz atau ustazah ye. Nanti kita kongsi minggu hadapan"

Bahagian 3 : Penutup selama 15 minit

Jangan tutup usrah anda sebelum anda melakukan EMPAT perkara berikut :

3.1 Membuat kesimpulan
3.2 Merancang agenda bertindak
3.3 Menyelaraskan perjumpaan akan datang
3.4 Tutup majlis dengan bacaan tasbih kaffarah, Surah Al-Asr, saling bersalam-salaman

Che'Mat akan perhalusi satu persatu supaya kita mudah faham.

3.1 Membuat kesimpulan

Che'Mat cadangkan kesimpulan ini dibuat sendiri oleh ahli kumpulan. Caranya mudah sahaja, naqib meminta mereka menyenaraikan 5 perkara yang mereka pelajari dalam sesi usrah kali ini. Kemudian minta 2 atau 3 orang berkongsi kesimpulannya kepada ahli yang lain. Waktu ini naqib harus menjadi pendengar sahaja, biarkan apa sahaja kesimpulan yang dibuat oleh mereka kerana waktu inilah naqib boleh menilai adakah penyampaiannya mencapai maksud ataupun tidak.

Sesi kesimpulan boleh juga dilakukan dengan mengadakan kuiz. Naqib bertanya soalan-soalan ringkas berkaitan tajuk yang dibentang. Siapa yang dapat menjawab, berikan hadiah. Cloud9 pun ok!

3.2 Agenda Bertindak

Agenda bertindak adalah satu resolusi bersama dalam bentuk tindakan sebagai bukti memahami pengisian yang disampaikan oleh naqib. Contohnya tadi kita berbicara tentang solat, maka agenda bertindaknya semua ahli usrah wajib datang awal ke surau untuk mendirikan solat berjemaah dan merebut saf pertama. Ahli usrah wajib memerhatikan cara solat rakan-rakan yang lain, jika didapati berbeza dengan apa yang dipelajari, maka mereka wajib menegur. Itu contoh agenda bertindak untuk pengisian solat. Jika pengisiannya adalah berkaitan puasa, agenda bertindaknya adalah berpuasa sunat dan berbuka puasa bersama-sama. Mudah bukan!

3.3 Menyelaraskan Perjumpaan Usrah Akan Datang

Naqib wajib menyelaraskan perjumpaan akan datang. Perkara yang perlu diselaraskan adalah

3.3.1 Tarikh dan masa perjumpaan
3.3.2 Tempat perjumpaan
3.3.3 Tajuk usrah akan datang
3.3.4 Bahan yang perlu dibaca dan dibawa untuk sesi usrah akan datang

3.4 Tutup majlis dengan bacaan tasbih kaffarah, Surah Al-Asr, saling bersalam-salaman

Che'Mat yakin jika semua teknik yang telah dikongsikan ini mampu dipraktikkan pasti usrah anda akan menjadi usrah yang berkesan. Semakin anda guna teknik ini, semakin mudah anda menjalankan usrah.

Sekian dulu, sebelum tamat, Che'Mat ulang semula semua maklumat diatas menggunakan point ringkas. Mengurus masa dalam perjumpaan usrah amat penting. Gunakan teknik yang telah dikongsikan ini iaitu :

1. Pendahuluan
1.1 Mulakan dengan Salam,ucapan selamat, berdoa dan bersalaman
1.2 Membaca Surah Al-Fatihah
1.3 Membaca apa sahaja surah sebagai rutin usrah

2. Pengisian
2.1 Set Induksi
2.2 Pengisian / Mengikut bahan silibus
2.3 Isu semasa
2.4 Soal Jawab

Penutup
3.1 Membuat kesimpulan
3.2 Merancang agenda bertindak
3.3 Menyelaraskan perjumpaan akan datang
3.4 Tutup majlis dengan bacaan tasbih kaffarah, Surah Al-Asr, dan bersalaman

Tiada ulasan: