Isnin, 14 Januari 2013

65. Aktiviti-Aktiviti Usrah Yang Menarik

Saya berkecimpung dalam dunia usrah sudah hampir 12 tahun. Banyak perkara yang saya perhatikan. Saya memerhati dan membuat kesimpulan.

Hari ini kita boleh berbangga. Usrah adalah satu nama yang sudah sinonim dengan masyarakat Malaysia. Artis pun ikut usrah juga. Usrah Fitrah namanya. Saya juga kalau boleh mahu mengikuti, dan melihat sendiri bagaimana mereka menjalankan usrah.

Baiklah saudara yang dikasihi sekalian, dalam menjalankan aktiviti usrah yang menarik, terdapat satu prinsip penting yang harus dipegang oleh semua naqib. Prinsip ini saya sentiasa kongsi bersama peserta kursus Usrah Profesional yang kami anjurkan. Maklumat kursus boleh dapatkan di sini.

Prinsip Usrah : Usrah Bukan Majlis Ilmu Semata-mata.

Ini yang biasa saya tekankan pada naqib-naqibah. Dalam usrah kita boleh melakukan apa sahaja! Sebab itu usrah bukan majlis ilmu semata-mata, namun harus dipastikan majlis tersebut mesti menambah ilmu ahli usrah. Mengapa? Sebab ilmulah yang mendorong perubahan manusia.

Oleh itu, apakah aktiviti menarik yang boleh dilakukan bersama ahli usrah?

  1. Majlis makan
  2. Sambutan hari lahir
  3. Beriadhah Petang
  4. Bermain futsal
  5. Berkayak
  6. Berbasikal 
  7. Puasa bersama-sama
  8. Memanah
  9. Mendaki gunung
  10. Menonton Wayang
  11. Menunggang Kuda
  12. Melancong
  13. Window Shopping
  14. Barbeque
  15. Berniaga bersama-sama
  16. Menghantar artikel ke majalah Solusi, Gen-Q, Anis, Q & A, dan sebagainya
  17. Membina laman web sendiri
  18. Progam motivasi amal di sekolah-sekolah
  19. Gotong royong masjid
  20. Berzanji
  21. Karaoke
  22. Berenang
  23. Melawat rumah kebajikan, anak yatim
  24. Liga Futsal antara kumpulan usrah
  25. Dan banyak lagi...

1 ulasan:

FARHAN ZOLKEFLY berkata...

MOHON SHARE BAHAN UNTUK USRAH.TK