Khamis, 3 Januari 2013

63. Teknik Mengenal Minat

Adam Khoo, seorang jutawan muda dari Singapura menyebutkan terdapat 9 Tabiat Jutawan yang diamalkan oleh 700 lebih jutawan.

Ok, baiklah saudara yang dikasihi sekalian, pada kali saya hanya mahu berkongsi tentang satu sahaja tabiat daripada 9 tabiat tersebut. Saya menyebut hal ini bukanlah bermakna saya ini seorang jutawan. Cumanya saya ini suka nak jadi jutawan satu hari nanti. Siapa yang tak nak kan?

Maka, apakah tabiat itu?

MELAKUKAN SESUATU YANG DIMINATI!

Bill Gates merupakan seorang yang sungguh meminati bidang komputer. Sehingga kini, walaupun beliau telah menjadi jutawan, beliau masih bekerja 18 jam sehari.

Persoalannya bagaimana mahu mengenal minat kita?

Pada suatu hari saya berpeluang berjumpa dengan seorang tokoh perniagaan. Perempuan. Jutawan. Sudah tua. Sangat popular dalam facebook! Haha. Siapakah itu?

Beliau bernama Pn.Ainon Mohd. Merupakan orang nombor satu dalam syarikat penerbitan yang sungguh popular iaitu PTS Sdn. Bhd.

"Puan, bagaimana saya mahu mengenal minat saya?" tanya saya kepada beliau.

"Kamu periksa semula perpustakaan dalam rumah kamu, kenali apakah buku yang paling banyak dibaca? Jika tak jumpa juga, apakah ilmu yang kamu ada, mengatasi orang lain yang seusia atau lebih tua daripada kamu?" jawab beliau.

"Bagaimana saya nak tahu pengetahuan saya lebih sedikit berbanding orang lain?"

"Kamu lihat pada perkataan yang kamu gunakan. Orang yang lebih tahu dalam sesuatu bidang ilmu, biasanya perkataan yang digunakan lebih 'advane' berbanding orang lain. Itu tandanya dia mempunyai lebih pengetahuan" tambah beliau lagi.

Oleh itu, apakah langkah mudah yang boleh diambil untuk mengenal minat?

1. Periksa semula perpustakaan peribadi, dan senaraikan buku apa yang paling minat dan banyak dibaca.
2. Ingat semula perbualan kita, apakah perbuatan yang selalu kita gunakan, dan adakah perkataan itu lebih 'advance' berbanding orang lain.
3. Jika masih belum jumpa juga, kawan saya mencadangkan supaya pergi melawat kedai buku dan lihat semua buku. Apakah section yang kita sukai?

Ok, itu sahaja terima kasih!

Tiada ulasan: