Jumaat, 12 April 2013

66. Pengalaman Kecil Berdakwah

Tanggal 3 April 2013 : 

Pengalaman yang menarik hari ini. Ketika mahu membayar duit parking di mesin.
Mesin parking tidak menerima not RM50. Lalu saya pun mundar mandir mencari sesiapa yang sudi memberi duit pecah kepada saya.

Ternampak seorang perempuan dewasa sedang merokok. Lalu saya pun bertanya kepada dia.

"Minta maaf kakak, ada duit pecah tak? Saya nak bayar parking, tapi mesin tidak terima RM50" tanya saya kepadanya.

"Oh.. tak ada lah dik. Adik masuk je dalam pub tu. Terus je sampai ke cashier" jawabnya selamba menyuruh saya masuk ke dalam pub.

Mata saya terus mencari-cari pub yang dimaksudkan. Perkataan 'BEER' bercahaya di signboard depan kedai tersebut. Saya pun apa lagi, memberanikan dirilah. Masuk sahaja ke dalam pub itu, semua mata melihat saya. Perghh.. Hati merasa sedikit cemas. Namun kerana saya tahu niat saya baik, saya hanya mahukan duit pecah sahaja, saya tetap terus 'macho' berjalan macam dah selalu masuk pub. Ha ha.

Orang minum air syaitan depan mata. Pekerja melayu, siap cakap kedah lagi. Pelanggan pun melayu juga.

Walaupun cashier tersebut tidak mempunyai duit pecah, namun saya telah dibantu oleh seorang pelanggan di situ berbangsa Cina.

Lantas saya terus berdoa "Saya doakan kamu semua bahagia, terima kasih"

Saya dapat rasakan reaksi terkejut beberapa orang Melayu di situ. Mungkin kerana saya berdoa dalam Pub itu.

Saya terus berlalu dengan senang hati, sambil terus berdoa supaya mereka diberikan hidayah.

Oleh itu, saya menyeru kepada diri saya,

"Wahai Mohamad janganlah hanya pilih tempat selesa untuk berdakwah. Ruang dakwah sungguh luas. Sungguh ramai orang diluar sana dahagakan hidayah Allah. Teruskan bekerja menyebarkan keindahan Islam. Sehingga kau dipanggil Allah"



Tiada ulasan: