Ahad, 9 Jun 2013

67. Anak kecil & Akuisme

Pemerhatian saya kepada anak saya berusia 8 bulan. Anak saya seorang yang aktif, kuat bermain, dan paling menarik kuat menangis. Namun situasi ini amat menyeronokkan, kerana saya banyak mempelajari sesuatu. 

Terdapat satu sifat yang menarik untuk dikongsi. Anak saya memiliki sifat yang saya namakan sebagai Akuisme.

Apakah sifat itu?

Ia adalah kecenderungan untuk menyatakan semua barang adalah hak 'aku'. Kita tidak boleh merampasnya sesuka hati, kerana ia akan mengundang kemarahannya secara semula jadi.

Cara mengatasi :

-Meminta dengan lembut. Beritahu siapakah pemilik sebenar barang tersebut.

-Memberi ganti barang yang boleh digunakannya untuk bermain.

-Memujinya jika si manja memberikan kerjasama yang baik

-Tidak memarahinya atas semua tindakan dan sikapnya, kerana anak kecil sedang membesar dengan fitrahnya. Dia masih tiada kuasa memilih tindakan yang betul

Tiada ulasan: