Khamis, 8 Mac 2012

60- 3 Teknik Mudah Membina Pengaruh



Tanggal 24-28 Januari 2012 adalah tarikh keramat dalam hidup saya. Saya telah mengikuti satu kursus yang mahal (pertama kali dalam hidup bayar sendiri) namun sungguh berbaloi. Yurannya berharga RM1500. Kursus tersebut adalah untuk mendapat sijil Certified Competence Trainer oleh Kementerian Pembangunan Sumber Manusia. Selain kursus ini, saya juga pernah mengikuti latihan yang mahal seperti ESQ, namun dibayar oleh Majlis Agama Islam N.Sembilan. Jadi, tidaklah merasa sangat kepayahannya melainkan mengambil sedikit masa untuk menulis surat sahaja.

Kursus yang mahal ini berlansung selama 5 hari dan pada hari terakhir, seperti yang telah termaktub dalam jadual, semua peserta diminta untuk menyampaikan presentation yang sungguh interaktif dan masa yang diberikan pula hanya 15 minit sahaja.

Inilah ceramah atau presentation yang paling menggerunkan dalam sejarah 3 tahun saya bergiat dalam industri training.

Jadi hari ini saya kongsikan apakah yang saya persembahkan pada hari terakhir tersebut. Saya memilih tajuk yang ringkas tetapi padat iaitu 3 Teknik Mudah Membina Pengaruh.

Sepanjang pengetahuan saya, sesi training adalah sungguh berbeza berbanding sesi kuliah atau ceramah. Dalam training maklumat yang banyak harus dimudahkan. Biasa kita memanggilnya Simplify. Teknik ini akan menjadikan peserta lebih faham dan mudah ingat bahkan mengetahui apakah isi penting yang perlu dibawa balik. Kuliah atau ceramah pula adalah medan memberi sebanyak-banyaknya, dan kadang kala pendengar sendiri yang melakukan simplify.

Maka saya pun mudahkan tiga teknik tersebut dengan cara berikut.

Tiga Teknik Mudah Membina Pengaruh

Tiga teknik mudah membina pengaruh adalah :

Teknik Satu : Menggunakan Wajah
Tenik Dua : Menggunakan Suara
Teknik Tiga : Menggunakan Tangan

Baiklah saya akan perincikan satu persatu seperti di bawah.

Teknik 1 : Menggunakan Wajah (Berikan Senyuman Yang Ikhlas)



Apakah perasaan anda apabila dilemparkan senyuman yang begitu ikhlas? Sudah tentu anda membalasnya dengan senyuman, betul? Sedarilah anda sebenarnya sedang membina lebih ramai kawan atau lawan hanya dengan mimik muka. Wajah yang suram sebenarnya akan menjadikan orang semakin menjauhi kita. Baiklah, cuba bayangkan di kampung anda terdapat dua buah kedai runcit. Kedai pertama, tokeynya mudah tersenyum sedang tokey kedai kedua amat sukar tersenyum, soalnya kedai manakah pasti anda kunjung selalu?

Saya sendiri sanggup membeli barang yang mahal sedikit berbanding harga pasaran hanya kerana senyuman dan layanan yang baik, sedangkan bukan saya tak tahu kedai runcit di sebelah lebih murah.

Sebab itulah, ada sebuah syarikat di Amerika Syarikat mewajibkan pekerjanya menjawab panggilan telefon dengan muka yang tersenyum. Sebenarnya, orang lain sudah dapat merasakan senyuman kita walaupun tidak bersua dengan kita. Saya sendiri apabila menelefon ibu saya, saya pasti akan tersenyum dahulu sebelum mendail supaya ibu dapat merasakan keceriaan saya semasa bercakap. Setiap kali saya menggunakan teknik ini, saya dapat rasakan ibu juga sedang tersenyum apabila mengangkat panggilan saya.

Pada satu hari jumaat, saya bertekad untuk memberikan senyuman kepada sesiapa sahaja yang saya temui di masjid ketika menunaikan solat jumaat. Kepada sesiapa sahaja! Anda tahu apakah respon yang saya dapat? Semuanya membalas senyuman kepada saya. Sungguh seronok. Saya salam dan senyum kepada orang yang duduk sebelah kiri dan kanan saya. Apabila keluar daripada masjid, saya berebut mengambil selipar sambil tersenyum, keluar daripada pagar masjid pun tersenyum. Wah... sungguh nikmat rasanya membuatkan orang tersenyum. Puas.

Apa saya dapat? Saya memang tak dapat apa-apa. Saya dah kata syaratnya ikhlas sahaja. Tetapi anda akan dapat merasakan kuasanya. Kata-kata anda lebih mudah didengari. Anda lebih dihormati. Anda lebih disayangi dan dipercayai. Rezeki anda pasti lebih murah. Bukankah senyum itu sunnah Nabi S.A.W?

Teknik 2 : Menggunakan Suara (Berikan Pujian Yang Ikhlas)



" Kak Ita, cantik kereta! Macam orang muda!" Saya memuji seorang ibu yang sudah punya anak 8 orang. Beliau menggunakan kereta Toyota Vios edisi Sporty. Sungguh garang dan bergaya. Beliau tersenyum mendengar pujian saya.

Esoknya tidak kurang daripada 24 jam saya memuji beliau, beliau datang kepada saya menceritakan segala-galanya tentang kereta tersebut. Kenapa, bagaimana, dan siapa yang mencadangkan kepadanya untuk membeli kereta tersebut. Saya yakin beliau pasti terngiang-ngiang mendengar pujian saya semalam. Lihat kuasa PENGARUH memberikan pujian dengan ikhlas. Tanpa disuruh, Kak Ita telah datang kepada saya dan menceritakan perihal keretanya.

Semakin kerap anda memberikan pujian dengan ikhlas, maka semakin ramai manusia datang kepada anda menyerahkan apa sahaja!

Seorang lelaki di Amerika Syarikat pernah dihadiahkan sebuah kereta antik yang mahal daripada seorang nenek. Kereta tersebut adalah tinggalan mendiang suaminya. Apakah puncanya? Lelaki tersebut telah memuji rumah nenek tersebut dengan penuh ikhlas. Nenek tersebut sungguh terharu kerana katanya semua warisnya sedang menunggu saat kematian beliau semata-mata ingin mewarisi harta pusaka. Warisnya lansung tidak pernah menghargai dan memuji-muji semua harta, yang ada hanyalah perasaan tamak haloba. Mereka saling berebut sesama sendiri. Oleh kerana sungguh terharu dengan keikhlasan seorang lelaki memberikan pujian pada binaan rumahnya, kurang daripada 24jam beliau telah sanggup memberikan hadiah sebuah kereta. Lebih menarik, lelaki itu lansung tiada pertalian darah dengan nenek!

" Bagus dan tahniah! Saya sungguh bangga kerana kamu berjaya menjawab soalan saya dengan baik walaupun kamu baru sahaja darjah tiga. Tentu guru-guru dan ibu bapa kamu gembira dengan kamu. Ini tandanya kamu memberikan perhatian semasa saya berceramah. Allah dan Nabi pasti sayang kamu!" saya memuji seorang murid tahun 3 semasa menyampaikan ceramah Maulidurasul di sebuah sekolah.

Senyap sunyi. 300 pelajar daripada pra sekolah sehingga tahun 5 senyap.

Semuanya terkedu dan terpegun. Saya terus menyambung ceramah dengan lancar dan ceramah berjaya disampaikan dengan baik.

Pujian bukan hanya berkesan pada orang tua, malah kanak-kanak juga boleh dipengaruhi!

Syaratnya, pujian harus ikhlas.

Teknik 3 : Menggunakan tangan ( Berikan Hadiah Yang Ikhlas)



"Saya sungguh mengagumi tuan kerana tuan merupakan peserta tertua dalam kursus Train The Trainers (TTT) kali ini. Saya sudah mengganggap tuan seperti ayah saya sendiri. Walaupun tuan sudah pencen, tetapi tuan masih gigih menimba ilmu di penghujung usia" ini antara pujian saya kepada seorang pak cik yang merupakan peserta tertua dalam program termahal saya pernah pergi ini. Pujian kali ini bukan hanya cakap, tetapi saya tuliskan di atas sekeping kertas kecil sebesar bussines card dan saya berikan sekali beserta dua keping coklat.

Anda sudah tentu boleh bayangkan bagaimana perasaan pak cik tersebut bukan? Beliau tersenyum dan terharu menerima pujian dan hadiah daripada saya. Kesemua 17 orang peserta program TTT mendapat pemberian yang sama, iaitu sekeping kad berisi pujian ikhlas daripada saya secara peribadi, kepada mereka, dan dua keping coklat tanda terima kasih dan lambang persahabatan 5 hari duduk dalam program yang sama. Saya sedar, ada yang mengalirkan air mata ketika saya memberikan hadiah dan kad pujian tersebut seorang demi seorang.

Kawan saya saudara Osman Affan, menghadiahkan salah seorang pekerjanya dengan sebuah Iphone 4. Saya pasti pekerjanya itu akan menjadi lebih bersemangat dan bersungguh melaksanakan kerja. Saya pula tidaklah mampu menghadiahkan pekerja saya hadiah semahal itu, cuma apa yang saya selalu amalkan adalah selalu membelanja makan pekerja saya. Saya dapat perasan, kualiti kerja mereka pasti akan meningkat sedikit selepas menerima beberapa imbuhan secara fizikal seperti belanja makan ini.

Syaratnya ikhlas. Hargai perkembangan positif orang-orang disekeliling kita. Fokus pada kebaikan yang mereka lakukan. Berikan ganjaran yang setimpal, dan pujilah walau kebaikan yang dilakukan oleh mereka sungguh kecil.

Kesimpulan

Syarat utama supaya ketiga-tiga teknik ini berkesan adalah ikhlas. Sesungguhnya kita sendiri sahaja yang tahu tahap ikhlas hati kita. Perbuatan yang ikhlas akan membekas pada hati dan jiwa seseorang.

Kita sebagai pemberi akan bersyukur dapat memberi dengan ikhlas dan penerima pasti lebih lagi akan bersyukur. Hati akan menjadi tenang dan lapang kerana setiap pemberian tidak didasari dengan keduniaan yang murah. Perbuatan yang ikhlas juga akan membekas pada perasaan, contohnya pemberi dan penerima pasti akan tersenyum. Saling redha meredhai. Saling mengucapkan rasa syukur bahkan menjadi semakin rendah diri bila dipuji dan diberi hadiah. Inilah kesan ikhlas.

Sedang perbuatan yang belum sempurna ikhlas hanya membekas pada perasaan dan fizikal semata-semata. Bila terima bonus, muka senyum, hati gembira, kerja meningkat, namun prestasi tidak kekal lama. Habis ganjaran, habislah kualiti kerja. Jika sang pemberi sebelum memberi sudah mengharapkan balasan, pasti sang penerima berat hati dan sangsi menerima hadiah. Senyuman pun terasa kelat. Pujian pun dikatakan sindiran atau perli. Hadiah dianggap mengampu. Inilah yang berlaku di kebanyakan organisasi.

Ingatlah, lakukan ketiga-tiga teknik ini dengan ikhlas. Lakukannya kerana Allah, dan sebagai mengikuti sunnah nabi Muhammad S.A.W. Pastinya ia berkesan. Buangkan niat daripada perasaan ingin membina pengaruh walaupun tajuknya 3 Teknik Mudah Membina Pengaruh!

Tiada ulasan: