Ahad, 14 September 2008

Abdullah Bapa Apa?

Setiap warga negara Malaysia semestinya sedang menanti kedatangan tarikh 16 September.Satu tarikh yang telah menjadi bualan dada akhbar.Anwar begitu optimis dengan janjinya iaitu kerajaan pasti akan di tukar pada 16 September ini.

Bahangnya pasti tidak begitu terasa bagi kami warga Malaysia diluar negara.Tetapi angin panasnya tetap menyapa sesekali membuka mana-mana laman web pro Pakatan Rakyat.Keberanian Anwar mencabar satu tarikh yang lebih cepat berbanding peralihan kuasa yang dijanjikan Pak Lah (2010) telah membuatkan rakyat berdebar menanti.Lebih berdebar dari menantinya hari raya.

Cuma apa yang ingin saya kongsi bersama pembaca pada kesempatan ini hanyalah "Abdullah bakal menjadi BAPA apa?"

Sudah menjadi kemestian rakyat Malaysia untuk meletakkan satu "tittle" yang sesuai untuk setiap PM.Tunku Abd Rahman di gelar Bapa Kemerdekaan.Tun Abd Razak digelar Bapa Pembangunan.Tun Hussien Onn sebagai Bapa Perpaduan.Tun Mahathir pula Bapa Pemodenan.Sekarang ini,apakah gelaran untuk Pak Lah?

Satu sumber (wikipedia) menyebut Pak Lah adalah Bapa Pembangunan Modal Insan (PMI).Sungguh terharu aku membacanya.Ada juga yang mahu mengiktiraf Pak Lah dengan gelaran tersebut.Kadang-kadang difikir seperti ada betulnya.Dulu sewaktu beliau baru dilantik menjadi PM beliau menyatakan mahu menyediakan rakyat kelas pertama seperti mana negara kita yang sudah memiliki infrastruktur kelas pertama.Kemudian diteruskan dengan ideologi beliau iaitu Islam Hadhari.Tidak lupa juga dengan gelaran Mr.Clean yang pernah diberikan satu masa dahulu.Semua ini mungkin sudah cukup untuk menilai beliau sebagai Bapa PMI.

Jika mengikut janji Pak Lah,beliau mempunyai masa sekitar 2 tahun dari sekarang untuk membenarkan nilai Bapa PMI.Kerana pada 2010 beliau mahu melepaskan jawatan.Mengikut janji Anwar,beliau mempunyai masa 1 hari sahaja untuk terus bersifat Bapa PMI.Adakah Pak Lah benar-benar bertindak sebagai Bapa PMI sekarang?

Aku pula melihat Pak Lah seperti Bapa Tiri.Anak dan cucu sudah tidak mahu akan beliau.Apatah lagi jiran-jiran beliau di Pakatan Rakyat.Setiap hari Pak Lah berhadapan krisis politik.Krisis yang mahu beliau bersifat profesional terhadap kegawatan negara.Bertanggungjawab terhadap kekalahan.Melepaskan jawatan pada muka baru.Mengakui kelemahan dalam pentadbiran.

Anak-anak menganggap beliau sebagai bapa yang lemah.Nafkah sudah tidak dibayar lagi.Pendapatan negara hanya untuk sebahagian anak sahaja.Itulah sebabnya anak-anak mahukan bapa yang baru.

Apapun,satu nasihat yang ingin aku sampaikan pada Pak Lah..sedarlah mungkin masa anda telah tiba.Anda dahulu diuji kemenangan besar oleh Allah pada 2004 adalah untuk sedar bahawasanya kekuasaan itu adalah milik Allah SWT.Tuhan mampu memberikan kita kuasa selama beberapa tahun yang Dia mahu.Dia juga berkuasa mencabut kuasa dari kita pada bila-bila masa.Mungkin dulu kita berada diatas.Tidak mustahil satu hari nanti kita berada dibawah pula.Bukankah hidup ini umpama roda.

Sedarlah juga mungkin Tuhan mahu menguji mu dengan satu penggal sahaja lagi.Maka sekiranya kerajaan mu tidak ditumbangkan pada September ini,lalu janganlah mendabik dada kesombongan.Dan janganlah pula bersifat seperti Raja Firaun yang berusaha mencari siapakah Nabi Musa,manusia yang akan menjatuhkan kerajaannya.Tetapi berusahalah bersungguh-sungguh memenuhi keperluan agama dan negara.Kemudian teruskanlah misi Bapa PMI supaya gelaran itu benar-benar layak untuk mu.

Jika gemar dengan tittle bapa tiri,maka teruskanlah kegawatan yang ada sekarang tanpa ada sebarang pembaharuan.Wallahualam.

3 ulasan:

Muhammad Shahrul Ifwat bin Ishak berkata...

Mohammad bin Mohsen bapa pematangan permata. hehehe.

Tanpa Nama berkata...

ni apersal blog tak update nih !! nak marah la ni..

pepepun..gmbire sbb ko minat tulis bab2 politik ni..

-kf

Abu Tholhah berkata...

saye adalah khairel gamaluddin menantu paklah....paklah tu bapak mertua aku tau x ko mad??

dan bapak mertua aku tuh ade gelaran gak...dia memang pemimpin agung dan paling berbakat kat mesia nih...

gelaran die ialah "BAPAK KETIDURAN"...
paling berrrrbakat dalam bab2 tido...