Rabu, 22 Oktober 2008

Waktu Lembab

Assalamualaikum,setelah sekian lama tidak menjengah blog ini,akhirnya Tuhan masih lagi memberi masa untuk saya meluahkan pandangan dan pendapat.

Kali terakhir aku meletakkan post dalam blog ini pada 14 September lepas.Ini bermakna sudah lebih sebulan blog ini terbiar tanpa artikel baru.Untuk makluman semua,aku telah kembali ke Malaysia pada 27 September 2008 yang lepas.Bermakna aku sempat berhari raya di Malaysia.Dikesempatan akhir Syawal ini aku mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua.

Kali ini aku cuba berkongsi dengan semua pembaca berkenaan satu tajuk yang cukup mudah iaitu "Waktu Lembab".Mungkin anda pertama kali mendengarnya,tapi saya pasti semua pernah melaluinya.

Waktu lembab adalah masa dimana diri kita tidak mampu menjalankan kegiatan harian yang aktif.Waktu ini menjadikan diri kita tidak produktif.Penggunaan masa yang tidak optimum dan sebagainya.

Semasa berada didalam dunia mahasiswa,pastinya waktu peperiksaan dan waktu cuti menjadikan diri kita selalu pasif.Pelajar mula terlalu memberikan fokus kepada alam peperiksaan.Semasa cuti pula pelajar menghabiskan masa untuk berjalan-jalan,tidur dan sebagainya.

Dahulu semasa menjadi pelajar,aku selalu membayangkan di Malaysia pasti aku akan selalu meng"update" blog.Tetapi akhirnya tidak.Ternyata setelah balik ke Malaysia aku sudah menjadi lembab.Kerana waktu ku banyak dihabiskan untuk kerja.Mengerah tenaga untuk mencari pendapatan.

Dahulu aku rajin mengemaskini blog kerana terlalu banyak masa terluang.Masa terluang banyak digunakan untuk mencari idea baru dalam penulisan.Sekarang ini waktu terluang banyak digunakan untuk kerja.Penggunaan fizikal sudah melebihi penggunaan mental.

Cumanya,apa yang ingin aku sampaikan kepada semua pembaca,mulalah mengesan waktu lembab anda.Kita akan menjadi orang yang sangat-sangat rugi sekiranya membiarkan waktu lembab mennguasai diri kita.Pastikan hari-hari adalah waktu aktif untuk kita.Aktif mental dan juga aktif fizikal.

Tiada ulasan: