Khamis, 18 Julai 2013

71. Lapan Amalan Sunat Di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum para pembaca sekalian. Sempena bulan ramadhan kali ini saya ada diamanahkan untuk menyampaikan tazkirah Ramadhan. Maka kesempatan ini saya gunakan untuk membaca beberapa kitab hadis.


Berdasarkan pembacaan tersebut, saya menyenaraikan lapan amalan sunat, yang boleh diamalkan oleh kita bersama. Ianya bukanlah semata-mata lapan, bahkan lebih banyak lagi. Cuma mungkin setakat ini sahaja yang mampu saya kumpulkan. Jika saudara ada tambahannya, ia sungguh dialu-alukan.


Pada kali ini saya tidak meletakkan sumber hadisnya, kerana ini cuma nota ringkas saya untuk persiapan menyampaikan tazkirah. Walaubagaimanapun, Insyallah semua amalan ini merupakan amalan nabi, dan bersumberkan kepada hadis-hadis yang sohih.


Apakah lapan amalan tersebut?


1. Melambatkan sahur

2. Menyegerakan Berbuka

3. Berbuka dengan tamar atau air kosong

4. Bersedeqah

5. Tadarus Al-quran

6. Solat Terawih

7. Iktikaf di masjid

8. Menghidupkan 10 akhir Ramadhan terutama malam ganjil




Tiada ulasan: