Isnin, 15 Mac 2010

Hebat Kerana Mereka


Sebaik-baik kamu ialah orang yang belajar al-Quran dan mengajarnya,sabda Nabi Muhammad S.A.W.

Hadis Nabi Muhammad yang bermaksud "Sebaik-baik kamu ialah orang yang baik kepada ahli keluarganya dan akulah sebaik-baik di antara kamu kepada ahli keluargaku."
(Riwayat at-Tirmizi)

"Kekayaan ini tuhan beri kepada saya untuk saya menolong orang lain
pula. Saya percaya kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang,
esok lusa orang akan tolong kita pula dengan cara yang lain."jelas Syed Mokhtar Al-Bukhari ketika ditanya tentang kekayaannya.

"Hidup untuk memberi" Ustaz Hazrizal (Saifulislam)

Hebatnya ayah terlihat pada anaknya

Hebatnya guru pada kejayaan anak muridnya

Dimanakah kehebatan kita?Betapa hinalah manusia yang mengaku hebat kerana diri sendiri.Hebatnya kita kerana mereka.

Hebatnya ibu apabila dia mampu melahirkan dan membesarkan anaknya.Jika lahirnya anak untuk dibuang?Hebatkah ibu bapa itu?Berbaktinya kita pada yang dibawah menjadikan kita hebat.

Tidaklah kaya jika anda hanya kaya seorang diri.Tidaklah pandai jika hanya bijak seorang diri.

Dan yang paling jelas dan nyata,kehebatan kita kurnian Allah.Tuhan yang pinjamkan.Dia berhak mengambilnya.Berapa ramai yang punya jawatan yang tinggi,akhirnya jatuh di hina manusia.Berapa ramai yang pandai akhirnya hina menjadi gila.

Semalam saya mendaki Gunung Datuk di Rembau.Selepas setengah jam pendakian saya menghadapi kesukaran.Muntah-muntah.Akhirnya saya terpaksa ditinggalkan.Ekspidisi tetap diteruskan.Puncak gunung datuk menjadi idaman.

Selepas sepuluh minit berehat dari pening dan muntah,tiba-tiba rakan saya yang baru sampai terus menyapa."Buat apa mendaki kalau setakat hendak berhenti disini!"

Kata-katanya membakar semangat saya untuk teruskan pendakian.Saya diajar teknik pendakian.Teknik penafasan yang betul.Sambil mendaki sambil berbual.Membuang kepenatan pada kaki.

"Allahuakbar!!!Aku dah sampai."Puas sungguh hati ini.Tapi yang paling menggembirakan apabila saya melihat wajah rakan yang menyapa pada awal-awal tadi.Betapa gembiranya dia.Gembira membawaku ke puncak bersama.Mencapai puncak bukan berseorangan.Tapi berkumpulan.

Barulah daku tersedar 'Hebatnya kita kerana mereka...'

Tiada ulasan: