Khamis, 18 Mac 2010

Tuhan Satu Jadi Hebat


"Saya nak mengadu masalah lah ustaz" tanya seorang jawatankuasa masjid kepada ayah saya.

"Masjid kita sudah berpecah dua kumpulan.Team A dan Team B.Macam mana ni ustaz" sambungnya lagi.

"Mmm..." ayah saya cuba memahami masalah.Ayah saya bekas nazir di sebuah masjid.Beliau sering menjadi rujukan untuk masalah sekitar.Belum pun sempat ayah menyatakan pandangan..

"Saya rasa masalah utama masjid kita ni,jawatankuasa kita banyak tuhan.Tuhan mereka bukan sahaja Allah.Tapi banyak!"jelasnya dengan nada yang lebih tinggi.

"Macam mana tu?"saya cuba mencelah setelah melihat perbincangan seperti hangat.

"Mana taknya,seorang tuhannya duit.Maka elaunlah yang digilanya.Seorang lagi tuhannya pangkat.Maka jawatan-jawatanlah yang digilanya.Seorang lagi tuhannya pengaruh dan populariti maka nama pula yang digilanya"sambil menggeleng kepala dia menceritakan masalahnya.

Saya dan ayah sudah mula mengangguk seperti mengiyakan kata-katanya.

Ada juga betulnya.Jika di lihat pada zaman jahiliyyah pun begitu.Apabila tuhan manusia ini lain daripada Allah,akan binasalah umat manusia.Bergaduh.Perebutan yang tidak berkesudahan.Penindasan.Kerana bertuhankan pangkat,nama,harta dan pengaruh menjadikan Abu Jahal dan Abu Lahab tetap berat menerima keindahan Islam.

Islam datang tanpa menawarkan pangkat padanya.Tiada wang.Tiada apa-apa kemewahan.

Jika manusia bertuhankan dunia,maka berlakulah kerosakan.Masing-masing mengejar dunia yang sempit pintunya.

Tetapi jika manusia mengejar Allah,maka berlakulah keamanan.Tuhan yang mempunyai pintu Maha Luas.Sentiasa terbuka.Tidak bergaduh merebutNya.

Bagaimana kita hendak hebat jika tuhan kita banyak?
Bagaimana masjid boleh hebat jika jawatankuasa banyak tuhannya?
Bagaimana negeri dan negara boleh hebat jika pemimpin banyak tuhannya?

Bukankah kita akan mengatakan Tuhan Satu,maka kita jadi Hebat.

Tiada ulasan: