Rabu, 18 Ogos 2010

Hebat sangatkah dapat 3A dalam PMR?

“Ye..ye..alang dah balik!”jerit adik bila dengar kereta aku mula memasuki garaj rumah.

Walaupun adik telah berumur 15 tahun,tapi girangnya menyambut aku balik dari pejabat masih tidak menunjukkan kematangan umurnya.

“Alang beli air kotak adik tak?”tanya adik meminta janji yang masih belum tertunai.
“Alaa..alang lupa la adik.Esok alang belikan ye.Sori ye”aku menjawab serius.Aku memang terlupa nak belikan air kotak untuk adik.Sudah dua hari berturut-turut aku terlupa.Adik tetap menolongku mengangkat barang-barang walaupun aku tahu hatinya kecewa.

“Ok esok alang belikan ye.Tapi adik tolong ingatkan alang.Pukul 4.30 petang message alang guna telefon emak.Ok?”aku cuba mengembalikan keceriaannya.
“Ok!”jawab adik mudah.Terus ceria dan lupa akan kelupaanku membelikannya air kotak.Nampak mudah bukan.Tapi itulah adik.Cukup istimewa untuk menjaganya.Perlu kreatif dan tak boleh dimarahi.Pasti adik akan panik.Terus tak boleh buat kerja.

Aku tak pasti apa yang menyebabkan adik jadi begitu.Mungkin anda mengatakan aku membuka aib keluarga sendiri.Tidak.Aku cuma menceritakan sesuatu untuk mencari solusi.Aku percaya diluar sana anda pasti pernah berjumpa dengan kanak-kanak seperti ini.Mungkin juga anda mempunyai adik seperti ini.Mungkin juga anak anda sama seperti adik.Disleksia.Setakat ini itulah kesimpulan awal keluarga kami terhadap adik.

Adik masih tak pandai mengikat tali kasutnya.Adik betul-betul tak mahu emak belikannya kasut bertali.

“Mak,adik nak kasut lekap.Tak nak beli kasut tali!!!”adik merungut bila kakak dan emak mahu belikannya kasut tali.Tapi emak tetap belikannya kasut tali.Adik mesti belajar jadi dewasa.Pakai kasut tali macam kawan adik-adik pakai.

Akhirnya adik pakai kasut tali juga.Tapi talinya digulung dan dimasukkan ke dalam kasut.Tak diikat kemas seperti ikatan bunga yang biasa kita lakukan.

Sampai hari ini adik masih lagi dibuli.Maklumlah fizikalnya masih seperti kanak-kanak tahun enam.Pernah satu hari songkok adik hilang.Kami semua marahkan adik.Tapi sebenarnya songkok adik diambil oleh kawan.Adik tak berani melawan kawan yang membulinya.Apa yang mampu dilakukan oleh adik hanyalah mengikut kehendak kawannya.Adik memang tidak pandai membezakan antara gurau dan buli.

Apakah tanda-tanda disleksia ini?

1-Pembacaan yang lambat dan mempunyai tulisan tangan yang buruk.

2-Kebiasaannya berlaku dikalangan kanak-kanak lelaki berbanding perempuan.

3-Perhatian dan tumpuan mudah terganggu serta gagal menghabiskan sesuatu kerja sehingga selesai.

4-Kesukaran dalam komunikasi dan kelihatan seperti tidak mendengar atau mempedulikan dengan siapa dia bertutur.

“Adik,PMR nanti nak dapat berapa A?”soalku supaya fikirannya sentiasa memikirkan peperiksaan PMR yang semakin dekat.

“Ntah la”jawab adik bersahaja.Aku menjadi geram seketika.

“Percubaan PMR adik dah habiskan?”soalanku yang subjektif sebentar tadi ditukar pada soalan objektif.Jawapan hanya dua.Sudah atau belum.Aku berharap perbualan jadi serius.

“Sudah”jawab adik mudah.

“Agak-agak nanti keputusan percubaan dapat berapa A?”aku kembali semula kepada soalan subjektif.Adik terus diam tak menjawab.Mungkin dia malas nak melayan soalan itu.

Selepas dua hari,aku terperanjat.Adik melakukan satu keajaiban.

Adik menulis sesuatu pada whiteboardnya “percubaan dah habis menjawab.tinggal lagi nak PMR je.5/10/2010.(hari selasa)insyaallah adik boleh dapat 3A cukup.selamat menjawab.”



Saksikan tulisannya.Cantik bukan.

Soalnya sekarang,hebat sangatkah dapat 3A untuk peperiksaan PMR yang ada sembilan subjek.Cuma dapat 3A daripada sembilan mata pelajaran?

Bagi aku bukan berapa A yang adik akan dapat.Kehebatannya terletak pada BERCITA-CITA.Kemahuannya memiliki matlamat.Tugasku kini adalah menggilap wawasannya.

It’s not how good you are, it’s how good you want to be

Adik hebat kerana bercita-cita!

Tiada ulasan: