Jumaat, 13 Ogos 2010

Siapa Anak Yang Hebat?

Dialog 1 :

"Wah...cantiknya kereta Mercedes tu”puji Ahmad.
"Oh itu pak cik aku.Dia ada syarikat besar di Kuala lumpur"jelas Kamal dengan penuh rasa bangganya menumpang kehebatan bapa saudaranya.
"Sebenarnya dulu syarikat itu kepunyaan ayah aku.Kemudian beri pada pak cik kerana ayah aku buat bisnes lagi besar" tambah Kamal membangga diri dengan kejayaan ayah dan pakcik nya.
"Iye?"balas Ahmad meluat.

Dialog 2:

"Bagus sungguh wakil rakyat itu.Pandai bercakap.Ada ketrampilan"kata Pak Abu kagum dengan kehebatan seorang wakil rakyat.
"Ellehh..dia tu sama sekolah dengan aku dulu tu..Budak kampung aku je" balas Pak Ali seperti cuba menonjolkan dirinya lebih hebat.

Antara dia dan kita?

Mari kita melihat situasi ini dalam dua sudut pandangan.Pandangan pertama dari orang yang berkata.Mungkin kita pernah berjumpa dengan orang seperti ini.Dia merasakan dirinya turut hebat.Ini namanya sindrom (parapular –parasit tumpang popular).Sengaja menyangkutkan kehebatan orang pada dirinya.Sedangkan orang yang hebat itu tetap berdiri dengan dirinya tanpa pujian orang.Sedang kita?Terpaksa berdiri dengan populariti orang lain.Boleh jadi juga manusia seperti ini sebenarnya cuba meletakkan dirinya lebih hebat dari orang lain.

Saya masih teringat di zaman kanak-kanak,sekolah menengah,asrama,di universiti,di dalam alam kerjaya..saya PASTI akan berjumpa dengan manusia seperti ini.Malangnya,mereka yang dijangkiti sindrom parapulor ini pasti sentiasa menjadi bahan umpatan.Apa tidaknya,tak boleh kalah!

Pandangan yang kedua dari sudut orang yang mendengar.Saya tak pasti apakah perasaan anda apabila berjumpa manusia parapular ini?Mungkin...
1.Anda merasa kagum dengannya kerana dia memang hebat.
2.Anda merasa meluat dan 'geli' dengan kenyataan yang dikeluarkan.
3.Anda mahu menjadikannya sebagai idola.

Apapun saya pasti,ramai yang meluat.Yakinlah semua manusia tak suka berkawan dengan manusia yang tinggi diri dan hidung tinggi.

Kerana itu Islam datang memberitahu,kita semua asalnya sama.Air mani yang hina.Kotor.Adakah kita yang merasa "hebat" itu dilahirkan dari cecair yang lebih mulia?Mulia macam sirap?Air kelapa?Teh tarik?Tak sama sekali,kerana semuanya berasal dari air mani yang hina.

Itulah fitrah.Kita semua dilahirkan putih.Bersih dan suci.Kerana sikap angkuh kita,kita kembali kepada kehinaan.

Pengajaran dari Muhammad Alfateh..

Sianak muda duduk di benteng selat Bosphorus.Menjerit setiap hari menghadap ke kota Constantinople.

"Akulah Raja Itu!Akulah Raja Itu!"

Berjiwa besar.Yakin dengan diri sendiri.Tidak menyandarkan kehebatan pada orang lain.Sentiasa merendah diri.Ghairah dan berkeyakinan mengotakan janji Nabi S.A.W

"Pada suatu hari Kota Istanbul akan ditawan.Raja yang terhebat adalah raja yang menawan kota itu.Askar yang terhebat adalah askar yang menawan kota itu"

Saya tertarik dengan pepatah arab yang begitu hebat ertinya.

"Bukanlah anak muda yang hebat bila mengatakan -Inilah ayah aku!- tetapi anak muda yang hebat akan berkata -Inilah Aku!"

Anak muda yang hebat akan berkata “Inilah aku”
Anda tidak hebat jika kaya kerana ayahmu pak menteri.
Anda tidak hebat jika berjaya masuk sekolah SBP sebab saudaramu pegawai di kementerian.
Anda tidak hebat jika hartamu datang dari titik peluh orang lain.

Anak yang hebat memilih untuk berpuasa zahir dan batin.Anak yang hebat tidak perlu dipaksa oleh ibu bapanya.Anak yang hebat boleh memilih antara baik dan buruk.

Salam ramadhan.Bulan yang penuh kehebatan.Bukannya bulan keletihan.Bulan perjuangan untuk anak-anak yang hebat.

Tiada ulasan: