Rabu, 25 Ogos 2010

Hadiah Itu Untuk Emak




“Emak,cepatlah dah berbuka ni.Emak dah sampai mana tu?aku menelefon emak.Malam itu malam yang cukup istimewa bagi aku kerana aku akan belanja emak berbuka puasa di Hotel Mesra Teluk Kemang.Aku mahu memberi sesuatu penghargaan yang akan membuatkan emak teringat sampai bila-bila.

“Tak pelah,alang berbukalah dahulu.Mak baru sampai Air Kuning.Sekejap lagi emak sampai”jawab emak.Jarak antara Air kuning dan Teluk Kemang hanya sekitar 15 minit.

Tanggal 26 Ogos adalah tarikh keramat kerana tarikh itu jatuhnya hari lahir emak.Apa yang menariknya,tanggal 26 Ogos 2010 tahun ini adalah tarikh emak bersara dari jawatan guru secara rasmi.Selepas ini emak akan digelar sebagai guru pencen.

Memberi Yang Sepatutnya Bukan Memberi Semuanya

Menjelang hari jadi emak,aku banyak berfikir apakah hadiah yang sepatutnya aku beri pada emak?

Satu pengajaran bermakna yang aku pelajari dalam dunia latihan dan motivasi adalah memberikan latihan yang sepatutnya dan bukannya memberi segala-galanya.Kata kuncinya kenal pasti masalah dahulu,kemudian berikan latihan yang sepatutnya.Trainer terhebat bukannya memberi segala-galanya kepada pelanggan tetapi memberi latihan yang sepatutnya sahaja.

Kalaulah perkara ini aku praktikkan dalam industri latihan,maka perkara yang sama mesti aku lakukan pada emak.Memberi emak hadiah yang sepatutnya.

Apakah masalah yang selalu berlaku pada golongan pesara?Sepanjang pemerhatian aku terdapat beberapa isu besar yang melanda golongan bersara.Biasanya isu yang hangat adalah bagaimana menguruskan perbelanjaan setelah pendapatan tetap dipotong sebanyak 40%.

Golongan pesara mungkin ramai yang akan terjerat ke dalam isu ini.Kerana tanggungan seperti kereta,rumah,anak-anak masih lagi berjalan seperti biasa.Kekurangan pendapatan bulanan pasti menjejaskan sedikit ekonomi rumahtangga.Sudah pasti aku tidak mahu emak terjerat dalam lubang tersebut.

Dua hari sebelum itu aku ke tiga buah kedai buku semata-mata mencari apakah hadiah terbaik untuk emak.Niat asalnya aku nak memberikan hadiah buku Celik Wang keluaran AKPK.Harganya teramatlah murah.Hanya RM5 tetapi impaknya aku jangkakan amat besar.Itulah yang sepatutnya emak dapat pada pandanganku.

“Maaflah encik buku Celik wang dah habis”itulah jawapan yang aku dapat dari 3 buah kedai yang aku pergi.Aku pun tak pasti sebenarnya buku tersebut dijual atau pun tidak dalam pasaran terbuka.Akhirnya aku belikanlah emak buku Travelog Haji karangan Profesor Mohd Kamil.Mungkin ada hikmahnya dari Allah.Mungkin itu yang lebih emak perlukan.

“Ini mak,hadiah hari jadi emak.Terima kasih emak”aku menyerahkan hadiah tersebut selepas sahaja berbuka dan solat maghrib.

Sebulan Yang Lepas

Pada tarikh 28 Julai 2010 yang lalu merupakan hari istimewa buat adik.Tahun ini adik sudahpun berusia 15 tahun.

“Alang bulan depan hari jadi adik”pesan adik sebulan lebih awal kepada aku.Macam nak hadiah saja.

Pada tarikh tersebut aku membawa pulang sate ayam 30 cucuk.Tiada hadiah istimewa yang aku belikan untuk adik.Cuma makan sate bersama-sama sahaja.Itupun di rumah.

Tiba-tiba..

“Alang beli sate hadiah untuk siapa?Untuk emak atau adik?” emak bertanya soalan yang pelik.Sudah tentu hari ini hari jadi adik.Mestilah sate untuk adik kenapa emak bertanya pula?

“Mestilah untuk adik,tak kan untuk emak pulak?Birthday emak kan bulan depan?”jawab aku bersahaja.Sedikit pun aku tak perasan apakah mesej yang cuba emak lontarkan.

“Kalau hari jadi anak,hadiah kena bagi pada emak.Sebab emak penat melahirkan anak”jawab emak ringkas dengan nada berseloroh.

“Ha..ha..ha..”aku,adik,emak,abah dan kak cik ketawa.Faham agaknya mesej tersirat itu.

Betul sungguh apa yang emak cakapkan.Sungguh menyentuh hati bila aku fikirkan.Mungkin selama ini kita gembira menyambut hari lahir sendiri,tapi kita terlupa disaat itulah ibu sedang menahan sakit melahirkan kita.Kesimpulannya,hari jadi anak hadiahnya adalah untuk emak!

Bulan depan tanggal 20 september adalah hari lahir aku maka sudah pastinya aku akan membelikan emak dan abah hadiah.Tanda terima kasih melahirkan,membesarkan dan mendidik aku selama ini.

Kembali semula ke Hotel Mesra

Pada malam itu,bukan emak sahaja yang mendapat hadiah hari lahir.Adik juga mendapat hadiah hari lahir.Ganti hadiah sate yang tak mampu “mengenyangkan” minda adik.Hadiah itu bukanlah untuk adik,tetapi hadiah untuk emak sebenarnya.



Aku belikan adik buku Motivasi Pelajar Super karangan Fadzly Yusof.Seorang tokoh motivasi terkenal.

Walaupun adik yang menerima hadiah tersebut,tetapi secara tersiratnya emaklah yang menerima hadiah itu.Sebabnya aku yakin perubahan pada adik adalah hadiah terbesar buat emak.

Selesai segalanya...

Aku masuk ke bilik untuk tidur.Tapi kenapa malam itu aku tidur dengan rasa penuh kekurangan.Sambil mata memandang ke syiling,fikiranku masih melayang mencari apakah yang aku belum lakukan hari ini.

“Owh..kalau hari jadi anak,hadiahnya untuk ibu dan abah.Maknanya hari lahir ibu sudah tentu hadiahnya untuk nenek dan datuk!”

Terima kasih Al-Marhum Tok Ayoh dan Al Marhumah Wo.Merekalah yang melahirkan,membesarkan dan mendidik emak.Aku hadiahkan Al Fatihah buat mereka berdua.Alfatihah..

Tiada ulasan: