Rabu, 1 September 2010

Tak Habis-Habis Usrah

Alhamdulillah kami warga AFM telah berjaya mengadakan Bengkel Halatuju 5 Tahun Alfaliheen Management.Kesempatan bulan Ramadhan yang sedikit lengang dari kesibukkan program,maka kami gunakan untuk berkampung di Hotel Mesra,Teluk Kemang pada 24 & 25 Ogos 2010 baru-baru ini.



Teringat aku suatu masa dahulu..

“Saya mencadangkan supaya usrah di sekolah dibubarkan.Aktiviti ini lansung tidak menyeronokkan.Tiada pelajar yang berminat mengikuti usrah” cadang seorang pelajar semasa aku menjadi pimpinan di sekolah menengah dahulu.

“Bosanlah,tak habis-habis usrah.Dari sekolah sampai ke universiti.Asik-asik program usrah” bentak seorang mahasiswa yang memprotes aktiviti usrah.Bosan dan memuakkan.Suasana yang sama juga berlaku semasa aku menyambung pengajian di Jordan.

“Baiklah saya cadangkan supaya nama usrah ditukarkan kepada Tour De Ilmi.Tentu ianya lebih menarik” seorang pimpinan mahasiswa cuba menawarkan solusi kerana melihat ahli persatuan benar-benar tidak berminat dengan usrah.

Selepas setahun Usrah ditukar kepada nama Tour De Ilmi,namun aktivitinya tetap suram.Dimanakah silapnya?Adakah kerana usrah dipenuhi aktiviti yang tidak berfaedah?Kenapa golongan agamawan sendiri yang menolak aktiviti usrah?Sungguh sukar persoalan ini untuk dijawab.

Adakah salah ini terletak pada nama usrah tersebut?Atau kesalahan ini terletak pada silibus usrah yang sentiasa tidak pernah selesai digubal.Atau kesalahan ini berpunca dari naqib yang membosankan?

Seminggu sebelum itu...

Pada hari sabtu 21 Ogos yang lalu,aku menghadiri satu seminar yang dianjurkan oleh TAMRIN.Seminar ini dinamakan sebagai Sharpen The Saw. Program yang bagus untuk semua yang menceburi industri latihan dan motivasi.Program ini bertujuan untuk menajamkan “mata gergaji” semua trainer muslim tanahair.

“Yang paling penting kamu mesti menjadi epal merah dikalangan epal hijau.Jangan menjadi epal hijau dikalangan epal hijau.Kamu tidak akan dikenali.Kamu mesti mempunyai Unique Selling Point (USP). Macam saya,Motivasi Alihan Pelajar adalah USP bagi Dr.Tengku Asmadi!” begitu bersemangat ceramah yang disampaikan oleh Dr.Tengku Asmadi.Penceramah motivasi yang cukup terkenal di Malaysia juga merangkap Presiden TAMRIN.

“Terima kasih doktor.Saya akan gunakan semua nasihat doktor sebentar tadi untuk Bengkel Halatuju AlFaliheen Management minggu depan.Terutama nasihat doktor tadi iaitu USP.Terima kasih!” perbualan ringkas aku dengan Dr.Tengku Asmadi selepas habis sesi ceramah.

Proses Mencari Unique Selling Point (USP)

Semenjak dari awal AlFaliheen Management ditubuhkan kami masih tidak mampu menentukan apakah keunikan kami.Apakah perbezaan yang ditawarkan oleh syarikat kami?

Semasa bengkel halatuju AFM,kami telah menjalani beberapa modul brainstorming yang agak memenatkan antaranya :

Modul 1 : Membuat kajian dan Analisa SWOT untuk Alfaliheen Management
Modul 2 : Menganalisa Rakan-Rakan Niaga Industri Latihan (lebih 15 syarikat telah dianalisa)
Modul 3 : Menetapkan Unique Selling Point bagi AlFaliheen Management
Modul 4 : Membina Matlamat dan Halatuju 5 Tahun (2011-2015)
Modul 5 : Merangka Pelan Gerak Kerja Jangka Pendek (2011)

Setelah penat berhempas pulas dengan bengkel tersebut,maka satu kesimpulan yang agak memeranjatkan aku,USP kami adalah Kursus Latihan Nuqaba’.Dengan kata mudah,AFM akan menjadi sebuah syarikat latihan dan motivasi yang menawarkan methodologi usrah dan pembinaan nuqaba’ sebagai satu solusi terbaik kepada segenap lapisan masyarakat.

Kami membuat sedikit semakan pelanggan kami,sepanjang dua tahun ini,kami telah pun berjaya menjalankan latihan nuqaba kepada beberapa sekolah menengah.Antaranya SMKA Pedas (2 kali),SMKA SHAMS,Maahad Ahmadi,MRSM Muadzam Shah (2 kali),dan yang terbaru SMKA Sik.

Program inilah yang membawa AFM keluar dari tempurung N.Sembilan hingga singgah di Pahang dan Kedah.

Selepas ini Usrah dan Nuqaba' merupakan trademark kami!

Oleh itu,AFM meletakkan harapan dan cita-cita yang tinggi pada latihan Nuqaba'.Menjelang 2015,AFM berhasrat methodologi Usrah akan diterima oleh segenap lapisan masyarakat sehingga ianya turut diamalkan oleh kakitangan jabatan kerajaan dan swasta.



Usrah Dahulu,kini dan selamanya

“Tak bosan ke usrah?” tanya seorang rakan mahawasiswa kepadaku semasa di Jordan dahulu.

“Ntah”jawapan aku seperti orang tak tau hujung pangkal.Aku memang tak pandai menjawab masa tu.

Tetapi kini,aku mesti menyedari persoalan yang akan timbul dari segenap lapisan masyarakat pasti lebih mencabar.

Usrah dan nuqaba’ bukan hanya aktiviti persatuan.Bukan hanya mengisi masa lapang maghrib dan isyak.Selepas ini aku akan hidup dalam dunia usrah dan nuqaba’ yang sebenar.Usrah dan nuqaba’ adalah kerjaya dan kehidupanaku.Sentiasa meluangkan masa memikirkan tips-tips meningkatkan kualiti usrah.Menjadikan usrah relevan sehingga ke peringkat tertinggi dalam masyarakat.Sehinggakan kami bercita-cita melihat pejabat Jabatan Perdana Menteri mengadakan usrah dan memanggil kami menjalankan kursus latihan naqib.

Mengembalikan manusia kepada matlamatnya melalui pendekatan usrah.Itulah Alfaliheen Management.Tak habis-habis usrah.

1 ulasan:

alhamidi berkata...

Bagus ni..

Usrah dimana-mana pun membosankan, saya sendiri pernah jadi ahli, pernah jadi naqib. Buntu nak 'memeriahkan' usrah.

Sdr. Mohamad tulislah lebih banyak entry pasal pengurusan usrah ni. Kongsikan kepakaran Sdr dengan sesiapa saja. Saya akan bantu sebar maklumat yang berguna tu.

Mana tahu, usrah yang mandom jadi mantop!