Rabu, 8 September 2010

Inilah Kerja Kita

“Mohamad,syarikat kamu ada kerja kosong tak?”pinta salah seorang sahabat kepadaku.

“Ha ha ha,kerja banyak sangat.Cuma gaji sahaja tak ada” sambil ketawa kecil aku menjawab bila ada dikalangan sahabat-sahabat bertanya kerja kosong di syarikat AlFaliheen Management (AFM).

Syarikat kami bukanlah besar sangat.Kami daftarkan pun atas nama enterprise.Bukannya SDN.BHD.

Walaupun badan kami kecil,kami mempunyai cita-cita yang besar.Cita-cita untuk hidup dengan hasil tangan sendiri.Kami juga mahu mengecapi kejayaan di dunia (kejayaan akhirat sudah pasti menjadi idaman) seperti manusia lain.

Jawapan itu menunjukkan AFM masih tak mampu menawarkan kalian gaji.Tapi AFM hanya mampu menawarkan kalian kerja.Itulah yang dilakukan AFM selama ini.Aku bukan ingin berbangga dengan apa yang telah kami semua lakukan,tetapi aku merasa sedih apabila kawan-kawan bertanya kerja kosong.

Kerana pasukan kami sentiasa merasakan kerja terlalu banyak.Kami pelik apabila ada yang bertanya kerja kosong.Kerana kami terbina bukan atas dasar kerja kosong.

Alhamdulillah..berkat kesungguhan pasukan AFM bertungkus-lumus selama 2 tahun,akhirnya kami telah pun berjaya memiliki sebuah pejabat termasuk dewan seminar.Walaupun sekadar menyewa.

AFM dan Sindrom Usahawan Baru

Kami sedar kami masih lagi terikat dengan sindrom usahawan baru.Apakah sindrom itu?Tidak berani meletakkan harga.Sebenarnya dalam diam inilah kelemahan kami.Kami bukan tidak berani meletakkan harga.Tetapi perasaan belas kasihan itu mengatasi segalanya.Kami merasa sedih dengan generasi hari ini.Sanggup berbelanja besar untuk hiburan tetapi berbelanja besar untuk pendidikan terutama didikan agama,ianya merupakan satu bebanan.

Ada orang sanggup melanggan Astro dengan bayaran semurah RM 38 sebulan.Tetapi susah untuk menghantar anak kekelas mengaji Al-Quran dengan yuran RM 30 sebulan.Menghantar pun susah,membayar apatah lagi.Jadi,apa perlu ditanya lagi kerja kita?Kerja kita adalah berhadapan dengan generasi begini.

Inilah rungutan yang selalu aku dengar apabila ada ustaz dan ustazah membuka kelas Al-Quran kecil-kecilan.Kami juga ada membuka kelas Al-Quran.Alhamdulillah..Allah mengurniakan kami penjaga yang masih bertanggungjawab.

Lebih kasihan lagi ada juga kes...

“Ustaz,terima kasih mengajar anak saya bulan ini.Berapa harga yurannya ustaz?” tanya seorang penjaga kepada ustaz yang mengajar anaknya Al-Quran.

“Owh,saya mengajar ikhlas sahaja tuan” jawab ustaz tersebut dengan penuh tawadhuk.Sindrom malu meletakkan harga.

“Baiklah kalau macam tu ustaz.Alhamdulillah.Terima kasih ya” penjaga tersebut terus pergi dengan ‘seikhlas hati’ meninggalkan ustaz yang ikhlas itu terpinga-pinga.


Inilah Kerja Kita


Rakan-rakan yang telah pun memilih jalan dakwah,berjanjilah bahawa kita sedikit pun tidak akan mahu berundur dari medan dakwah ini.Kami tidak akan berehat selagi matlamat belum tercapai.

Bukankah kita sudah berbaiah,marilah kita mengotakannya.Jalan ini tidak pernah mengira apakah latar belakang kita.Sama ada kita lulusan agama,kedoktoran,kejuruteraan,peguam dan sebagainya,yakinlah dakwah adalah kerja kita.

Kenapa tak mohon kerja tetap?


“Terima kasih ustaz datang berceramah disini.Sebenarnya ustaz bertugas dimana ya?” soal seorang ahli jemaah surau apabila aku selesai menyampaikan tazkirah.

“Sama-sama tuan.Owh,sebenarnya saya bekerja sendiri.Saya buka syarikat latihan dan motivasi”jawab aku ringkas.

“Kenapa ustaz tak mohon kerja tetap” satu lagi persoalan dilontarkan.

“Kerja saya tetap,cuma masa dan gajinya sahaja tak tetap” jawapan standart ini selalu aku berikan apabila ada orang bertanya soal kerja tetap.Pastinya akan berakhir dengan ketawa kecil.Hajatku memberi erti pada kalimah ‘kerja tetap’.

Jadilah terhebat pada tempat anda sekarang

Itulah tugas kita dari mula kita dilahirkan.Kerja tetap kita adalah mengajak manusia kepada Allah.Tidak kisah kita berada di mana-mana posisi,pastikan kerja kita adalah mengajak manusia mengenal Allah.

Mungkin kita sebagai pemimpin atau rakyat,pekerja atau majikan,bos ataupun kuli,kerajaan mahupun pembangkang,ajaklah manusia mengenal Tuhan.Itulah kerja terhebat.

Firman Allah SWT dalam Surah Fussilat:33

(Dan siapakah yang lebih hebat ucapannya daripada orang yang berseru kepada Allah, dan membuat kerja-kerja kebaikan, dan berkata, "Sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang muslim"?)


Pada pandangan aku,itulah kekuatan AFM.Kesanggupan pasukan kami melakukan “kerja tetap” ini tanpa dibayar upah sepatutnya.Terima kasih pasukan AFM.Aku merasa bangga bekerja bersama kalian.Mereka yang akan menjadikan bumi ini terus bersinar dengan dakwah.

Usrah Mengajarku Erti Kerja

“Alang,dah lama alang tak kerja kan?”tiba-tiba adik datang berbaring disebelah aku dan bertanyakan soalan.

“Eh yeke?Dah berapa lama alang tak kerja dik?”aku sengaja bertanya soalan.Memang benar sudah tiga hari aku terperuk di rumah.Tidak keluar kemana-mana.Maknanya aku tak bekerja!

“Dah tiga hari alang tak kerja,alang kan sakit kaki”jawab adik.


Entry kali ini aku tulis pada 20 Ramadhan/30 Ogos 2010.Semasa ini aku sedang terbaring kerana kaki aku sedang sakit.Aku sudah terbaring selama 2 hari 2 malam tanpa pergi kemana-mana.Aku hanya mampu berbaring,bangun berwudhuk atau berhadas,duduk untuk berbuka dan sahur.Tetapi didikan usrah mengajar aku jangan dibiarkan hari berlalu tanpa kerja Islam.Aku cuba memahami kewajipan itu tetapi setakat inilah kemampuanku...

Tiada ulasan: