Rabu, 15 September 2010

46-Perginya Ramadhan Dengan Sejuta Erti

Jam pukul 6.40 petang,27 Ramadhan,6 September 2010

“Ehh,alang dah boleh bangun ke?”emak terperanjat melihat aku sudah boleh duduk diatas kerusi.Jelas terpancar di wajah emak seribu kegembiraan.Mungkin itu yang emak harapkan selama ini.

“Mm,baru boleh duduk je mak”balas aku.Aku juga gembira apabila melihat emak tersenyum.Seronok apabila dapat melihat emak sendiri gembira.

Hari ini genaplah lapan hari lapan malam aku hanya terbaring sahaja di rumah.Satu pengalaman yang memberi seribu erti dalam kamus hidup aku.

Terima kasih Allah diatas peluang ini.

Hampir setiap malam aku menangis menahan kesakitan.Kesakitan kali ini sungguh luar biasa.

Tiga Tahun Lepas

Teringat juga masa lutut aku ‘caples’ dulu.Akibat bermain bola,lutut aku terseliuh dan lari dari landasan yang sepatutnya.Hampir dua minggu aku terlantar di Bayt Cempaka.Tempat lepak ustaz-ustaz gila sukan.

Kesakitan itu mengajar aku betapa masih ramai kawan yang mahu membantu.Sungguh berharga kenangan ketika itu.Masing-masing menunggu saat aku boleh berdiri dan berjalan.

Ahli rumah Bayt Cempaka yang ikhlas.Terima kasih semua.Mutazam,Amin,Nawawi (Gbum,Topek,Amir,Ayem-mereka ni ahli sekutu dapur)

Ahli rumah aku sendiri iaitu Bayt JIM yang haruk pikuk.Terima kasih kerana hampir setiap hari datang melawat aku.Adam,Hamim,Jogi dan Nain.

Ahli rumah Bayt Sebolah Abd Kadir,Along(abang sulung aku) dan Ajep.Terima kasih juga.

Paling penting ketika itu,Tukang Urut yang mengeluarkan ‘jin’ dari kaki aku.Abg Fadhli Turino.Terasa ingin sekali berjumpa kalian semua.Aku tak akan lupa jasa kalian membantu aku ketika sakit.

Pengalaman sakit lutut itu berakhir dengan perkara yang lebih tragis iaitu rasib imtihan.Satu-satunya mata pelajaran yang aku gagal ketika di Universiti Mu’tah adalah Hadis Ahkam.

Antara Lutut,Rakan dan Imtihan.

“Assalamualaikum ya duktur”aku memulakan bicara dengan Dr.Muhammad Hawa.Anak seorang ulama besar dalam perjuangan Ikhwan Muslimin.

“Wa’alaikumusalam,tafadhol ya Malizi” jawab Dr.Muhammad bila melihat wajah orang Malaysia masuk ke dalam biliknya.

Aku tidak dikenalinya.Maklumlah aku bukannya pelajar cemerlang.Tambahan pula aku sudah ‘ponteng’ dua minggu kelasnya kerana sakit lutut.Lebih teruk lagi aku juga tidak mengambil imtihan thani.

Jadi aku datang berjumpa beliau untuk menjelaskan keadaan dan mengharapkan sedikit ehsan beliau untuk memberikan aku peluang kedua mengambil imtihan thani sebelum tiba imtihan nihaie.

Selepas aku mengadukan masalah...

“Tawakkal ala Allah” Dr.Muhammad terus menutup ruang.Aku tak dibenarkan mengambil imtihan ulangan.Sifir yang bermain di minda aku adalah mengambil imtihan nihaie tanpa imtihan thani adalah menempah maut.

Peratus untuk gagal memang tinggi.Tapi Dr.Muhammad Hawa sudah pesan.Tawakkal ala Allah.

Walaupun aku sudah cuba sedaya upaya namun aku tetap gagal juga subjek tersebut.

Tetapi tidak mengapa.Walaupun sakit lutut dan gagal dalam Hadis Ahkam,Allah telah menemukan aku sekumpulan rakan yang tidak pernah merungut membantu.Terima kasih anda semua.

Itulah Kuasa DIA

Alhamdulillah Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang.Dia berhak memberi dan mengambil.
Semata-mata untuk mengajar manusia segala yang ada di atas muka bumi adalah milikNya semata-mata.

Selepas beberapa lama,lututku sudah kembali berkhidmat seperti biasa.Mata pelajaran Hadis Ahkam yang aku terpaksa repeat pun sudah lulus.Markahnya tak banyak sangat pun.

Tetapi kini sedikit kekosongan yang melanda hati.Keseronokan ukhwah bersama mereka sudah ditarik pula.Dahulu ketika nikmat lutut dan lulus imtihan ditarik,nikmat ukhwah yang Dia disorongkan.Kini sebaliknya yang berlaku...lama sungguh tidak bertemu mereka semua.

Jam 1.00 pagi , 28 Ramadhan , 8 September 2010

Saat aku baru mula berjalan hari ini setelah terbaring 10 hari 10 malam mengembalikan nostalgia aku semasa di Jordan dahulu.Semua tersenyum dan gembira melihat aku sudah boleh berjalan.

“Lepas alang dah bangun dan boleh jalan,lega sikit hati abah tengok.Bila alang terbaring saja,risau abah dibuatnya”tegur abah melihat aku yang sedang berlatih berjalan.Mulia sungguh hati abah,walaupun abah juga terbaring kesakitan,tetapi abah masih punya ruang untuk simpati pada aku.

“Alang bangunlah berjalan,makcik nak tengok alang berjalan”pinta seorang mak cik ahli jemaah surau Kg.Pasir.Malam itu aku ke surau disambut dengan senyuman semua ahli jemaah.Mereka juga seronok melihat aku sudah baik walaupun aku hanya berjalan setapak demi setapak menggunakan tongkat.

Alhamdulillah,Ramadhan kali ini banyak mempertemukan sejuta kebaikan kepada diriku.Aku wajib merasa yakin setiap apa yang diberikan Allah adalah yang terbaik.

Walaupun kita melihatnya sebagai tidak baik,yakinlah disisi Allah itulah yang terbaik.Tidak baik itu hanyalah pandangan kita sebagai manusia.

Akhirnya dikesempatan ini,aku ingin mengucapkan Selamat Hari Raya buat semua.


Dari kiri : Along,Aku,Adik,Awi,Abah dan Emak
Duduk atas Lantai : Awah,Kak Chik,Munirah,Kak Ngah & Angah



Juga buat Ahmad Sidqan bin Ahmad Jalauluddin.Anak buah aku yang pertama.Dilahirkan pada 2 Ramadhan baru-baru ini

Juga kepada rakan-rakan Jordan,rakan-rakan bekas pelajar SKDRM,SMKA Pedas,SMKA Shams,guru-guru,ahli pemuda,warga AFM dan seluruh pembaca sekalian.Juga untuk yang teristimewa...

Tiada ulasan: