Selasa, 21 September 2010

48-Hanya 0.28% Tugas Ibu

Satu petang yang hening...

“Ifw** balik Malaysia hari tu kau buat apa?” soalku kepada seorang sahabat.Sahabat ini baru pulang dari Malaysia.Pulang kerana cuti semester.

“Macam-macam aku buat,aku pergi perpustakaan buat research,pergi ke bank-bank,ambil pamphlet bank untuk kajian,macam-macam lagi”jawabnya bersungguh-sungguh.Sememangnya dia dikenali dengan kesungguhannya.Aku merasakan orang paling banyak energinya semasa di Universiti Mu'tah dahulu adalah beliau.

“Kat rumah buat apa?”aku sengaja menambah soalan.

“Adalah satu pagi tu aku masak nasi lemak.Sahaja nak bagi mak aku rasa masakan aku” jawabnya selamba.

“Owh,rajin kau ye.Semua benda kau buat” aku merasa sedikit teruja.Kagum.

Aku tak hairan kalau setakat buat kerja di luar rumah.Pergi ke sana-sini.Kerana memang itulah yang selalu aku lakukan.InsyaAllah tiada masalah kerana lebih daripada itu pun aku pernah lakukan.

Tapi apabila dia sebut,dia ada melakukan kerja di rumah,aku jadi kagum.Kali ini kagumku begitu luar biasa.

“Sekali sekala,bukannya selalu pun masak untuk keluarga ni”tambahnya lagi seperti mahu merendah diri.

Bermula dari saat itu aku sentiasa fikir mampukah aku buat kerja macam itu.Bukan kerja apa pun.Hanya meluangkan sedikit masa menghadiah masakan untuk keluarga.

Sejak tiga tahun yang lalu,aku sudah mula memikirkan bilakah aku akan memasak untuk keluarga?Untuk emak dan abah khususnya...Hajat itu tak pernah kesampaian.

Bukan apa,kepenatan kerja di luar menjadikan rumah adalah tempat strategik melabuhkan punggung.

Tetapi hari ini aku tekad.Aku juga nak berusaha menyediakan sarapan untuk keluarga.Perkataan yang bermain dalam mindaku hanyalah “Aku boleh buat!”

Lalu aku pun meminta pada adik perempuanku (awah)untuk mencari buku resipi.
Selepas menyemak buku resipi (mencari menu yang paling mudah) aku pun membuat keputusan.Aku nak masak roti pratha.

Selepas semua bahan disediakan,aku dan angah pun memulakan kerja.

Hampir sejam juga aku menguli tepung supaya sebati.Selepas dibulat-bulatkan menjadi bola golf kami pun membiarkannya semalaman.Hari esoknya barulah roti itu dimasak untuk sarapan.

Pagi esoknya...

Alhamdulillah.Semua ahli rumah makan dengan seronoknya.Aku lagilah seronok.Sempat juga roti pratha itu dihantar ke rumah jiran yang juga saudaraku.

Saksikan gambar roti pratha ini.



Bahan-bahannya adalah :

1kg tepung gandum
2 cawan air suam
1 cawan susu segar
1 biji telur
1 sudu besar serbuk penaik
2 sudu besar gula pasir.Kalau nak manis sikit tambah lagi 2 sudu.InsyaAllah tak potong kaki.
1 sudu besar minyak sapi (untuk membakar roti)

Cara-cara membuatnya :

1-Ayak dahulu tepung gandum dan garam dalam satu mangkuk adunan
2-Masukkan air suam,susu,serbuk penaik dan telur.Uli doh sehingga sebati.
3-Bulat-bulatkan doh sebesar bola golf.Dapatlah dalam 45 ketul.Aku cadangkan lagi baik buat dalam 30 ketul.
4-Kemudian biarkan doh naik dua kali ganda selama 30 minit.
5-Panaskan kuali dengan minyak sapi.Canaikan roti dan bakar atas kuali.
6-Enak dimakan panas-panas dengan kari ayam/daging.Kami guna lebih lauk kari semalam saja.Masih sedap lagi.

.....................................................................................

Selepas habis semuanya aku masak,aku terus masuk ke bilik.Penat dan terus tertidur pada jam 10.00 pagi.Bangun sahaja dari tidur lebih kurang jam 12.00 tengah hari aku terus mencapai telefon bimbit dan membuka program calculator.Aku mahu mengira sesuatu...

1 hari per 365 hari,darab 100%.Jawapannya adalah 0.28 % peratus.

Sungguh sedikit.Aku hanya mengambil tugas emak hanya sehari ataupun cuma 0.28 peratus sahaja dalam setahun.Nilainya begitu kecil tetapi tugasnya sungguh berat.

Sepanjang tahun emak menyediakan sarapan tanpa penat lelah dan keluhan.Selepas menyediakan sarapan,sediakan makanan tengah hari pula,dan seterusnya.Tiada rehat.

Aku cuba mencari apakah “kuasa” yang ada pada seorang perempuan yang lemah,tanpa ada otot yang kuat dan berketul-ketul,tapi kuat menyediakan makanan untuk keluarga.

Saat itu barulah aku memahami erti perempuan dilahirkan dengan 9 nafsu (emosi).Emosilah yang menjadikan mereka bekerja dengan penuh kasih sayang.Tanpa otot dan fizikal yang kuat mereka tetap bersemangat kerana perempuan bekerja dengan kecerdasan emosi.

Lelaki yang di kurniakan 9 logik.

“Emm,balik rumah makanan mesti dah tersedia.Aku penat bekerja kat luar” fikiran logik lelaki mengharapkan makanan sudah tersedia.Sebab baginya itulah logik.Bunyi sahaja macam logik.

Kerana logik juga aku terus terlelap.Tetapi kerana 9 emosilah emak tak sanggup tidur walaupun sudah penat menyediakan sarapan.

Terima kasih emak.

Motivasi bagiku yang begitu bermakna dalam cerita kali ini,

1-Jangan berkata jangan

Fahamkan ayat ini : Anda tidak akan tahu apa yang anda tak boleh buat sehingga anda membuatnya.

2-Kalaupun anda tidak mampu bekerja sepenuh tenaga dan masa,bekerjalah sepenuh hati

Terima kasih Ifw** kerana pengalaman engkau menggerakkan aku untuk berbakti pada keluarga.Sekarang kau masak lagi tak? =)

5 ulasan:

Lee berkata...

btol..pengorbanan ibu terlalu berharga.. ;)

Guru berkata...

coretan dan perkongsian yang sangat menarik, apatah lagi mengenang jasa dan pengorbanan wanita bergelar ibu

*roti pratha cicah kari...sedapnya

Tanpa Nama berkata...

bgus btol ifwat nih~:D
syabas untuk ust..

mohamad berkata...

Ifwat ke?saya tak tau

annirah berkata...

mabrouk.uhuhu.best2.munirah blik nti bole masak lg =)