Isnin, 16 Ogos 2010

Wawasan itu Wajib!

“Dalam seratus peserta seminar saya,hanya ada 3-5 orang sahaja yang mempunyai matlamat untuk jangka masa 5-10 tahun”kata Prof.Dato' Dr.Ibrahim Ahmad dalam majalah Jutawan edisi Ogos 2010.

Mengeluarkan Wawasan Adik


“Adik besar nanti nak jadi apa?”tanya saya kepada adik.Kami dalam perjalanan pulang dari Surau Kg.Jiboi Baru.Saya baru sahaja selesai menyampaikan kuliah subuh disitu.

“Ntah”jawab adik sambil tersengih-sengih.Dia adalah adik yang paling manja dengan saya walaupun usianya sudah mencecah 15 tahun.Memiliki adik penghidap penyakit ganjil disleksia merupakan cabaran yang hebat sebagai seorang abang.Betul ke disleksia?Kami sekeluarga pun tak tahu.Cuma baru-baru ini bila along membawa balik satu cerita Hindustan bertajuk Taare Zameen Par,simptom disleksia itu semakin menepati apa yang ada pada adik bongsu kami.Setelah 15 tahun,barulah kami sedar.Sungguh malang bila tidak diketahui dari awal.Selepas ini aku mesti berjanji tidak akan mensia-siakan usianya.Umurnya mesti dilatih dengan kematangan dan kedewasaan.Skil dan kemahiran aku sebagai abang perlu ditingkatkan.Pasti semua abang dan kakak didunia ini mahu melihat adiknya lebih berjaya dari dirinya.

“Mmm..ok..adik dah besar nanti nak pakai kereta apa?”saya cuba memudahkan soalan.Kereta adalah manifestasi kehebatan kerjaya.Dia mesti luahkan hasratnya.Hasratnya untuk berjaya dalam dunia yang penuh persaingan.Saya yakin semua orang akan bersetuju dengan inferens ini.
-Semakin besar kejayaan,semakin hebat kenderaan-.Mungkin ada yang tak setuju.Tapi saya cuma mahu adik faham kepentingan soalan itu.

“Ntah”jawapan yang sama diluahkan oleh adik kesayanganku.
“Adik kena fikir dari sekarang tau.Tak kan dah besar nanti nak pakai kereta along,angah,alang dan kakcik” nasihat aku supaya adik boleh keluar dari kepompong dunia kanak-kanaknya.Dia terus terdiam,kemudian memandangku dengan senyuman.Harapnya senyum itu adalah tanda faham bahawa berwawasan adalah WAJIB!

Antara Usia dan Cita-Cita

Dua bulan lepas saya dijemput berceramah di NSSDC Mantin.Tajuknya Membina Matlamat.Hampir 40 orang pelajar lepasan SPM yang melanjutkan pengajian disini.Aku cukup teruja bersama dengan mereka.Walaupun mereka ini memilih landasan NSSDC sebagai pilihan terakhir,namun saya mengharapkan ceramah mesti dikunci dengan kefahaman It’s not how good you are, it’s how good you want to be.

“Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.Nama saya Mohamad bin Mohsin.Saya dilahirkan di Kelantan dan membesar di Negeri Sembilan.Saya sentiasa tidak dapat apa yang saya inginkan” saya memulakan bicara dengan sedikit tanda tanya untuk menarik fokus mereka.

“Tak dapat apa yang di inginkan?Macam mana tu ustaz?” ada yang sudah mula memberikan fokus.Bagus!

“Saya bermula dengan cita-cita ingin menjadi seorang guru.Saya banyak dipengaruhi kerjaya ibu bapa.Abah dan emak saya kedua-duanya guru.Seronok jadi cikgu.Mana tidaknya.Setiap bulan tidak kurang lapan hari bercuti.Belum tambah cuti raya.Cuti sekolah.Paling seronok sambil bercuti dapat gaji.Guru.Guru.Guru.Zaman sekolah rendah.Mentaliti kanak-kanak yang sukakan keseronokan.”

“Apabila masuk alam sekolah menengah cita-cita saya sudah berubah.Saya memang minat melukis.Seronok dengan kesenian,reka bentuk,khayal melihat sesuatu bangunan.Saya mahu menjadi arkitek” minat dan perhatian peserta semakin meningkat.Saya memang minat seni.Keputusan pertama yang saya buat kerana minat adalah mengambil mata pelajaran seni dalam SPM.Bukan kerana nak dapat lebih A.Tapi kerana minat!

“Apabila masuk alam universiti cita-cita saya berubah lagi.Pada tahun tiga,pihak Malaysian Student Department Of Jordan menganjurkan kursus keusahawanan selama 3 hari.Saya tidak melepaskan peluang untuk mengikuti kursus tersebut.Bermula dari saat itu nilai keusahawanan saya berjaya dicungkil keluar.Saya bercita-cita menjadi usahawan.Tapi nak berniaga apa ya?Saya mahu jadi usahawan perniagaan makanan segera seperti KFC dan Mc Donald.Pengusaha makanan segera muslim.”reaksi mata dan cara duduk pelajar semakin positif.Saya semakin gembira.Memulakan ceramah dengan cerita adalah skil yang terbaik mengikat pendengar.

“Sekembalinya dari Jordan pada tahun 2008,minat saya menjadi pengusaha makanan segera mula meluntur.Ntah kenapa pun tak tahu.Namun nilai usahawan saya masih belum luntur.Saya dan rakan pun mengambil keputusan drastik.Mendaftarkan sebuah syarikat yang bernama Alfaliheen Management.Sebuah syarikat latihan dan motivasi.Ia banyak dipengaruhi oleh sikap saya yang suka bercakap dikhalayak ramai.Tambahan pula rakan niaga mempunyai pengalaman yang banyak dalam menguruskan syarikat latihan seperti ini”

“Rakan-rakan sekalian...”saya membahasakan diri mereka dengan istilah rakan-rakan.Istilah itu nampak lebih mudah mesra.

“Bila dilihat kembali,barulah saya tersedar.Cita-cita saya tiada pun yang tertunai.Adakah Tuhan zalim.Sudah tentu tidak.Rupa-rupanya Tuhan telah menggabungkan 3 cita-cita saya dalam satu kerjaya iaitu Trainer.Sifat guru,arkitek dan usahawan semuanya ada dalam kerjaya Trainer.Sayalah guru.Saya juga adalah arkitek.Tapi bukan membina bangunan.Tetapi sedang belajar seni membina manusia.Disamping itu saya juga adalah usahawan.Kerana itu Allah kurniakan saya adik yang menghidapi disleksia (agaknya).Saya perlu menajamkan bakat dan kebolehan saya.Kebolehan menghargai sebuah kehidupan dengan menghargai manusia yang ada bersama saya.

“Baik,sekarang saya nak tahu apakah cita-cita dan matlamat kamu?”saya menamatkan cerita dengan soalan pantas dan tegas.Teknik menarik semula perhatian pada tajuk asal iaitu Membina Matlamat.Masing-masing terdiam.Mungkin baru mula terfikir apakah cita-cita mereka.

Dare to dream


Selepas dua tahun menjalankan perniagaan latihan dan motivasi ini,kini saya mula bertanya.Apakah wawasanku dengan AlFaliheen Management?Apakah yang di inginkan AFM dalam tempoh 5-10 tahun akan datang?Adakah AFM sudah berada pada zon selesa?

Maka tanggal 24 dan 25 Ogos ini kami pasukan AFM akan mengadakan bengkel pemurnian hala tuju di Hotel Mesra Port Dickson.Kami faham berwawasan itu adalah wajib.Berwawasan bukanlah hanya mahu memiliki kerjaya apa.Tetapi lebih pada menetapkan pencapaian terhebat pada diri anda.Kerana kita dilahirkan untuk hebat!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam...Wawasan itu WAJIB!! setuju dgn ustaz... "The Future belongs to Those who are PREPARE for it today!" Hidup ini perlu ada matlamat sebagaimana Allah tidak menjadikan manusia di muka Bumi tanpa tujuan@ matlamat...teruskan usaha utk menjadi Hebat!!

mohamad berkata...

Semua berhak jadi hebat...itu sebab wawasan tu wajib