Sabtu, 5 Julai 2008

Anda boleh menghentam individu…

Artikel ini adalah satu pemerhatian saya terhadap banyak bahan penulisan.Saya seperti sedang mencari beberapa formula untuk menawan hati pembaca.Proses penawanan hati pembaca merupakan satu kerja yang paling sukar.Ramai orang suka menulis.Tapi bolehkah penulisannya menawan pembaca.Kemungkinan pembaca hanya membaca tajuk sahaja.Kemudian terus ditinggalkan.

Kerap juga saya membaca artikel kawan-kawan tapi sukar sungguh untuk menawan hati saya.Dahulu kita pernah diajar kaedah untuk membuat karangan yang bagus.Saya masih ingat lagi kaedah tersebut.Karangan mestilah mengandungi 6 perenggan.2 perenggan untuk pendahuluan dan penutup.4 perenggan lagi adalah untuk isi penting.

Setelah terlibat dalam dunia blog ni,persoalan yang selalu bermain dalam fikiran saya adalah adakah orang akan membaca semua tulisan kita?Kalau orang tak baca,buat apa kita menulis.Sudah pastilah erti sebuah penulisan pada yang membaca.Kalaulah hajat kita menulis supaya orang tidak membaca lebih baik tulis dalam buku je.Sudah siap menulis tutup terus.Tak payah pening-pening nak fikir orang baca ke tidak.

Untuk itu saya ingin berkongsi dengan kawan-kawan beberapa teori untuk menawan pembaca.Teori ini adalah kesimpulan awal pemerhatian saya,dan bukanlah suatu yang muktamad tetapi harapnya boleh membantu anda.Saya banyak merujuk artikel pemberita hiburan kerana saya yakin penulisan mereka pasti ramai pembaca.

1-Gunakan tajuk yang -indah khabar dari rupa-

Cuba teliti penulisan yang dibuat wartawan hiburan.Selalu mereka menggunakan tajuk yang boleh di ertikan sebagai indah khabar dari rupa.Contohnya “Fasha Sanda dilamar…”tetapi sebenarnya bukan dilamar untuk kahwin tapi dilamar untuk berlakon.

2-Menulis isu semasa/perkembangan terkini

Ini pula teori cadangan.Anda mungkin boleh menjadi seperti Harakahdaily,Utusan Malaysia,Berita Harian,Malaysia Kini dan lain-lain.Anda bayangkan sekiranya semua web diatas tidak menceritakan perkembangan terkini/isu semasa siapa yang akan melawat web tersebut.Jadi pengajarannya adalah carilah isu semasa atau apa-apa permasalahan semasa.

3-Menghentam kelompok/individu tertentu/gossip liar

Teori ini paling bahaya tetapi mungkin paling berjaya.Mudah sahaja cari individu tertentu,kemudian hentamlah dia.Buatlah gossip liar.Memang penulisan anda akan popular.Nak lagi cepat popular hentamlah orang yang popular.Hentam Pak Lah,Khairy Jamaludin,Lim Kit Siang,Nik Aziz,Anwar Ibrahim,Us.Asri Zainal Abidin,atau sesiapa sahaja.Hentam artis pun boleh.Erra Fazira,Fasha Sandha,Piere Andre,Mas Idayu dan lain-lain.Wartawan selalu guna teori ini untuk melariskan jualan akhbar terbitan mereka.Oleh itu anda boleh menghentam individu kalau betul-betul nak jadi popular.

4-Menulis perkara yang menyonsang atau melawan arus.

Teori ni pun bahaya jugak.Kalau tadi hentam orang,kali ni anda buat pula perkara yang berlawanan arus.Kalau kerajaan nak naik harga minyak anda cakap nak turunkan.Bab agama pun orang selalu guna strategi ini.Contoh yang paling mudah adalah artikel Astora Jabat tentang tiada azab kubur.Buku tulisan Shahnon Ahmad pun popular jugak bertajuk SHIT.Cari idea yang menyonsang kemudian tulis.

Kesimpulan

Walaubagaimanapun ini adalah teori ringkas untuk menawan pembaca.Tetapi saya merasakan ini cuma teori untuk menjadi popular ataupun cara-cara mudah untuk terus melonjakkan nama blog anda.Bukannya teori untuk menawan hati pembaca.Seperti yang saya katakan tadi,ini cuma kesimpulan awal terhadap pemerhatian saya.Saya juga tidak pernah mempraktikkan teori ini sebab banyak sangat bahayanya.

P/s : Ilmu ini boleh diamalkan oleh orang yang memahami erti ilmu yang tidak boleh diamalkan.

Tiada ulasan: