Khamis, 17 Julai 2008

Artikel untuk Bacaan Bawah 25 Tahun


Kehidupan kita semakin hari semakin meningkat tua.Kita sudah pasti akan melalui zaman bayi,kanak-kanak,remaja,dewasa,bujang,berumah tangga,sehinggalah menjadi warga emas.Semua kitaran ini kita akan lalui satu persatu.

Menurut Kamus Dewan,kanak-kanak adalah golongan yang berumur kurang dari 8 tahun.Remaja pula adalah golongan yang sudah akil baligh.Manakala dewasa pula adalah golongan yang sudah berumah 21 tahun dan keatas.

Kehidupan dari bayi sehingga remaja (sekitar 18 tahun ke bawah) kebanyakan dari kita tidak mempunyai peluang untuk membentuk kehidupan sendiri.Tempoh ini banyak dibentuk oleh autoriti yang dimiliki oleh ibu dan bapa.Ibu bapa berhak untuk menentukan sistem apakah yang diperlukan untuk memberi didikan kepada anak-anak mereka.

Menjelang perubahan dari alam persekolahan ke alam menara gading,ibu-bapa selalunya bersifat lebih terbuka dengan memberikan sepenuhnya autoriti kepada anak mereka dalam menentukan hala tuju kerjaya dan masa depan mereka.

Sekarang ini cuba kita renungkan dimanakah diri kita sekarang?

Imam Hassan Al-Banna telah menubuhkan jemaah Ikhwan Al-Muslimin pada usia 22 tahun.Khalifah Umar Abd.Aziz telah dilantik menjadi Gabenor Madinah pada usia 24 tahun..Anwar Ibrahim telah menubuhkan ABIM pada usia 24 tahun.Nabi Muhammad menggunakan masa kurang dari 25 tahun sejak kerasulan untuk mengubah gaya hidup dunia.Adnan Okhtar pada usia sekitar 22 tahun telah memiliki lebih kurang 12 orang pengikut setia dalam memperjuangkan kritikan terhadap Teori Evolusi.Azlan Zainal pada usia 23 tahun telah menubuhkan Parti Mahasiswa Negara.

Mereka semua adalah individu yang telah mengorban masa mudanya untuk memperjuangkan agama dan nilai kebenaran.Akhirnya kesan dari usaha gigih keremajaan mereka banyak kesedaran dan kejahilan mampu dikejutkan.Kenapa kita masih mahu membiarkan mereka sahaja yang memilik kualiti keremajaan?

Sebagai pengajarannya,lihatlah berapa umur kita sekarang?Anda yang berumur 20 tahun sekarang mempunyai baki hanya 5 tahun untuk meletupkan perjuangan.Anda yang berumur 21 tahun berbaki hanya 4 tahun sahaja untuk mencipta keajaiban.Anda yang berumur 22 tahun berbaki hanya 3 tahun sahaja dan begitulah seterusnya.Marilah sama-sama kita meningkatkan kualiti masa muda kita bagi menjamin kesejahteraan masyarakat.Gegarkanlah dunia dengan amalanmu.Wassalam.

Tiada ulasan: