Sabtu, 12 Julai 2008

Teori R.A.H.M.A.N


Satu Malaysia baru-baru ini dikejutkan dengan pengumuman terbuka Pak Lah untuk mengundurkan diri pada pertengahan 2010.Sudah tentu ini adalah berita gembira untuk semua pejuang pengunduran Pak Lah.Cuma saya berminat hendak mengaitkan pengumuman ini dengan beberapa perkara.

Sejak membaca berita pengumuman tersebut saya seperti merasa sesuatu dengan Pak Lah.Saya berpendapat Pak Lah sekarang sedang melakukan agenda tersembunyi.Antaranya :

1)Meraih Undi:

Pak Lah sedang meraih undi untuk melayakkan beliau terus memimpin UMNO akan datang.Walaupun beliau sendiri yang meletakkan tempohnya,saya menganggap sudah tentu pasukan Najib sudah memperlahankan proses memancing perwakilan.Apa yang perlu diberi perhatian adalah Ku Li.Dia pastinya tidak mempedulikan pelan peralihan kuasa tersebut.
2)Takut Kalah

Sudah tentunya Pak Lah takut kalah pada pemilihan UMNO akan datang disember ini.Sebab itulah beliau cepat-cepat mengumumkan pelan ini.Pak Lah sendiri mengakui beliau tidak mahu peralihan kuasa berlaku secara pemilihan dalam parti.Kalau beliau berani beliau tidak akan mengumumkan pelan ini.Beliau akan terus menghadapi UMNO dengan segala kekuatan yang ada padanya.Pak Lah sendiri ibarat sudah menjamin kedudukannya dalam UMNO untuk tempoh 2 tahun.

3)Benarkah Akan Berlaku Peralihan Kuasa?

Satu lagi persoalan yang timbul dalam benak pemikiran saya.Benarkah akan berlaku peralihan kuasa dalam tempoh 2 tahun dari sekarang?Saya sentiasa meragui perjuangan Pak Lah.Dulu dia sibuk memperjuangkan Islam Hadhari.Sekarang macam berkubur.Dulu sebelum pilihan raya kata tak nak naik harga minyak.Sekarang dah naik.Isu minyak belum sampai setahun dah mungkir janji.Inikan pula isu jawatan dan kuasa?Anda pun mungkin akan bersifat prejudis seperti saya.

4)Benarkah Najib Pengganti Beliau?

Satu lagi yang mungkin boleh dipersoalkan.Dua tahun macam-macam boleh terjadi.Najib namanya begitu kontroversi sekarang.Dalam masa 2 tahun Pak Lah berpotensi mencari pengganti baru beliau.Pengganti yang lebih suci dari Najib.Pak Lah baru memiliki seorang TPM.Tetapi Mahathir sendiri sudah memiliki 4 orang TPM.Pak Lah juga layak dan berpotensi untuk melakukan perkara yang sama macam Mahathir iaitu memiliki TPM lebih dari seorang.

Disin saya juga berminat nak mengaitkan situasi Najib ini dengan teori R.A.H.M.A.N.Teori ini saya belajar masa sekolah rendah dulu.Cara-cara hendak menghafal nama PM Malaysia mengikut turutan.R untuk Tunku Abd.Rahman.A untuk Abd Razak.H untuk Hussien Onn.M untuk Mahathir.A untuk Abdullah.N untuk siapa?

Saya mempelajari teori ini semasa Abdullah belum dilantik lagi sebagai PM.Sewaktu itu saya menjangkakan Anwar Ibrahim yang akan menggantikan Mahathir.Tetapi bertukar kepada Pak Lah.Dan cukup mengejutkan saya Pak Lah benar-benar menepati teori RAHMAN tersebut kerana nama beliau bermula dengan huruf A.Sekarang hanya tinggal Najib sahaja yang perlu menggenapkan teori RAHMAN ini.Ataupun akan lahir satu wira dalam UMNO dalam tempoh 2 tahun ini yang namanya bermula dengan huruf N.

Itupun kalau UMNO yang masih diperlukan rakyat dalam mentadbir negara.Mungkin juga "N" itu datangnya dari luar UMNO.

P/s : Tidak mustahil juga teori RAHMAN bertukar kepada RAHMAT?Siapa T?mungkin Tengku Razaleigh Hamzah.Saya tak berminat dengan dia.



Tiada ulasan: