Sabtu, 26 Julai 2008

Sejarah Perpecahan Dalam Islam-Siri 2


Bagaimanakah Bermulanya Perbezaan dan Perpecahan dikalangan Muslimin?

Pada zaman Nabi Muhammad SAW didapati tidak berlaku sebarang perbezaan pendapat atau pandangan.Sebarang masalah yang berlaku pasti akan dapat diselesaikan apabila mereka merujuk pada Nabi SAW.Namun perbezaan yang pertama berlaku menurut sejarah adalah pada hari kewafatan Nabi SAW.

1)Benarkah Nabi Muhammad sudah wafat?
Masyarakat Islam ketika itu ada yang tidak mempercayaai bahawa Nabi SAW sudah wafat.Sebahagian daripada mereka lansung tidak dapat menerima kewafatan tersebut sehinggakan Saidina Umar juga pernah berkata “Barangsiapa yang mengatakan Nabi Muhammad telah mati akan aku bunuh dengan pedangku ini”

Akhirnya peristiwa ini telah diredakan oleh Saidina Abu Bakar.Beliau sendiri telah mengisytiharkan bahawa Nabi Muhammad SAW telah wafat.Maka umat Islam pun dapat menerima khabar sedih ini dengan hati yang terbuka.Walaubagaimanapun ini bukanlah satu contoh perbezaan yang sebenar-benarnya kerana umat Islam ketika itu sedang berada dalam keadaan kecemasan.Mereka sedang berhadapan dengan situasi yang melibatkan manusia kesayangan semua,maka mungkin mereka lemah dalam mengawal emosi hingga lahirlah rasa tidak percaya pada kewafatan Nabi SAW.

2)Dimanakah Nabi Muhammad SAW perlu dikebumikan?
Pendapat pertama mengatakan Nabi SAW perlu disemadikan di Makkah.Pendapat kedua pula mengatakan di Madinah.Manakala kumpulan yang ketiga pula mengatakan di Baitul Muqaddis.Mereka semua mempunyai dalil dan hujjah masing-masing.Sekiranya tidak mampu diatasi akan berlaku perpecahan yang besar kerana semuanya tetap dengan pendirian masing-masing.

Sekali lagi Saidina Abu Bakar membuat keputusan bijak dengan menyemadikan Nabi Muhammad SAW di Madinah.Semua umat Islam mengakui dan menghomati keputusan tersebut.

3)Siapakah yang sepatutnya menjadi Khalifah?
Perbezaan pandangan terus berlaku.Adakah Khalifah perlu diserahkan pada kaum Quraisy ataupun kaum Ansar?Kemudiannya perbezaan ini dapat diatasi apabila mereka bersetuju berbai’ah dengan Saidina Abu Bakar Assidiq.

4)Apakah hukuman orang yang tidak membayar zakat?
Seterusnya berlaku juga perbezaan pendapat,apakah hukuman pada orang yang tidak mahu menjelaskan bayaran zakat?Adakah perlu dibunuh seperti orang yang murtad kerana mereka ini sudah tergolong dalam golongan yang melanggar rukun Islam.Ataupun mereka tidak patut di bunuh selagi mana mereka mengucap 2 kalimah syahadah dan menunaikan solat fardhu?Perbezaan ini kemudiannya diselesaikan dengan mengambil pendapat Abu Bakar Assiddiq iaitu membunuh golongan yang tidak membayar zakat.


Sebab-Sebab berlakunya Perpecahan di kalangan Umat Islam :

Terdapat dua faktor yang mendorong berlakunya perpecahan dikalangan umat Islam ketika dahulu.Dua faktor tersebut adalah Faktor Umum dan juga Faktor Luaran.

Faktor Umum :
Ini adalah faktor asas yang menyebabkan berlakunya perpecahan pada setiap zaman dan tempat.Faktor ini banyak menyebabkan umat Islam semakin lari dan mula meninggalkan amalan Islam yang sebenar.

1-Wujudnya ulama’ yang menyelewengkan aqidah.Setiap perpecahan yang berlaku pasti akan ada ulama’ yang memimpin mereka.Ulama’ inilah yang memainkan peranan dalam memberi fatwa dan membentuk halatuju setiap kumpulan.

2-Kejahilan yang semakin berleluasa.Umat Islam mudah terikut ajaran yang tidak benar kerana kecetekkan ilmu dan pengetahuan mereka terhadap ajaran Islam.

3-Tidak mampu memahami nas Al-Quran dan Al-Hadis dengan betul dan tepat.

4-Perpecahan dan perbezaan pandangan didorongi oleh hawa nafsu.Bukannya perbezaan itu dileraikan dengan mencari persefahaman tetapi dengan membentuk kelompok-kelompok tertentu.

5-Campur tangan pemerintah negara yang bersikap assobiyah(perkauman)

6-Sifat hasad dengki yang semakin menebal.

7-Suka dan minat dalam membuat perkara-perkara bid’ah dan khurafat.

8-Mengagungkan peranan akal dengan mendahulukannya daripada nas-nas syara’.

9-Kesungguhan dalam menyebarkan dakyah-dakyah palsu.

10-Terkesan dengan pengaruh budaya dan pemikiran luar.

Oleh itu semua umat Islam perlulah mengambil perhatian yang kuat kerana 10 sebab inilah yang berlaku sepanjang zaman dan menyebabkan perpecahan sentiasa berlaku.

Faktor Luaran:
1-Percampuran dikalangan umat Islam dengan masyarakat bukan Islam.Hubungan sosial ini akhirnya menyebabkan umat Islam terpengaruh dengan fahaman luar.

2-Terdapatnya gerakan kebudayaan dengan terhasilnya pelbagai buku-buku terjemahan.Buku-buku yang diterjemahkan pula adalah perkara baru yang mampu mengubah minat umat Islam.

3-Umat Islam pada zaman itu terkesan dengan agama-agama mereka sebelum ini.

4-Kemasukkan beramai-beramai masyarakat Arab kedalam Islam.Ada juga yang berniat untuk memecah-belahkan pegangan umat Islam.Kebanyakkan mereka ini tergolong dari kalangan orang Nasrani dan Yahudi.

Tiada ulasan: