Rabu, 30 Julai 2008

UMNO + PAS = NoPAS?



Berita yang cukup menarik untuk diulas.Tajol Rosli mencadangkan supaya UMNO dan PAS bergabung untuk membentuk satu kerajaan negeri di Perak.Khir Toyo juga pernah mencadangkan supaya dilakukan begitu di Selangor.UMNO dan PAS perlu membentuk satu kesefahaman dalam memperjuangkan agenda Melayu dan Islam.

Mereka mengganggap Pakatan Rakyat begitu lemah.Pakatan UMNO dan PAS mampu membentuk pakatan yang lebih berkesan.Mereka juga merasakan bangsa Melayu kian terpinggir lalu menggagaskan satu idea yang begitu kontroversi sekarang.

Cuba kita perhatikan perkara-perkara berikut :

1.Kedua-dua tokoh yang membuat penawaran tersebut adalah dari negeri yang ditewaskan oleh Pakatan Rakyat.
2.Mereka berdua adalah bekas MB negeri Perak dan Selangor.
3.Penggabungan yang dicadangkan tidak jelas.Adakah mereka minta bergabung dengan UMNO ataupun BN?
4.Tawaran tersebut lebih menjurus kepada PAS semata-mata.Tanpa mengaitkan DAP dan PKR iaitu 2 lagi parti besar selain UMNO dan PAS.

Sekarang ini ramai pemimpin tertinggi UMNO mempersoalkan isu ketuanan Melayu.Sebelum ini lansung tidak diendahkan.Selepas kekalahan yang teruk barulah mereka beria-ia dalam isu ini.Tidak ingatkah saudara-saudara semua tentang rekod BN dan UMNO terhadap Islam dan Melayu?

Siapakah yang menghina janggut Nabi?Siapakah yang memperlekehkan ayat Al-Quran?Siapakah yang merendahkan martabat bahasa Melayu?dan banyak lagi...

Cukuplah rekod setakat itu,dengan sejarah tersebut jelas menunjukkan UMNO tidak bersungguh-sungguh memperjuangkan agama dan bangsa.

Tapi hari ni mereka seperti mula insaf dan bertaubat.Mereka mencadangkan satu idea yang cukup menggelikan.UMNO dan PAS bergabung membentuk kerajaan negeri di Perak dan Selangor.

Saya begitu optimis untuk mencadangkan satu idea juga.Jika benarlah UMNO begitu ikhlas mahu memperjuangkan agama dan bangsa maka perhatikanlah cadangan tersebut :

1-Membuat rombakan disemua kerajaan negeri yang diperintah oleh BN.BN ada negeri Pahang,Terengganu,Perlis,N.S,Melaka,Johor,Sabah dan Sarawak.Buat perkongsian kuasa dengan PAS.Disitu barulah jelas yang UMNO tidak mementingkan jawatan seperti yang diucapkan oleh Tajol Rosli dan Khir Toyo.Bina satu dasar kerjasama antara PAS dan UMNO di negeri anda dahulu.Jika berkesan,barulah dipraktikkan di negeri PR.

2-Membuat rombakan dalam jemaah Menteri dengan menyerahkan beberapa jawatan penting kepada PAS.Antaranya Timbalan Perdana Menteri,Kementerian Pelajaran,Kementerian Pengajian Tinggi,dan sebagainya.

3-Cadangan ini mungkin kelihatan gila kuasa.Tapi inilah peluang UMNO untuk membersihkan niat dan menunjukkan keikhlasan dalam perjuangan agama Islam dan bangsa Melayu.Perjuangan tanpa mementingkan nama dan jawatan.Adakah UMNO akan terus bekerja menegakkan Islam dan Melayu tanpa jawatan dan pangkat.

4-Cadangan ini juga adalah satu cabaran dan percubaan untuk PAS membuktikan kebolehan mereka.Kalau dulu PAS hanya terkenal dengan sifat pembangkang,kali ini berikan mereka kerja pula.Berikan mereka peluang membentuk hala tuju agama dan bangsa.

Sebelum menghabiskan bicara,saya amat bersungguh mencadangkan kepada Pak Lah,Tajol Rosli,Khir Toyo,semua Menteri Besar BN supaya menimbangkan perkara ini.Sedarlah,keyakinan Melayu kepada UMNO semakin pudar.Inilah peluang anda untuk membetulkan kesilapan dahulu.Semaikan sikap bantu-membantu,berlapang dada,dan sentiasa berusaha melakukan pembaharuan demi kebaikan Islam dan Melayu.

Kepada PAS bermulalah dengan mencari titik persefahaman dengan UMNO.Walaupun UMNO bersifat nasionalis,tetapi dalam memperjuangkan nilai-nilai kebenaran dan kebaikan pastinya ada ruang untuk bekerjasama.Lakukanlah kerja yang menguntungkan agama,bangsa dan negara.Pastikan penggabungan UMNO dan PAS tidak menatijahkan No PAS.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

em...betul, dah kena baru nak kelam-kabut.
http://mutiarabiru.wordpress.com/

Tanpa Nama berkata...

em...betul, dah kena baru nak kelam-kabut.
http://mutiarabiru.wordpress.com/